Får ikke frem background: url(images/home.jpg) no-repeat;

Får ikke frem background: url(images/home.jpg) no-repeat;

Innleggav rios » ons 04.05.2011 13:21

Yo....

Driver og lærer med html + css...Jeg greier og få inn bilde fra html inn på siden min..Men så vil jeg nå få frem det samme bilde, da via css....men dette ser da ut til at det ikke går..:/

Litt info..bildene mine ligger lagret i en html mappe, som inneholder index.html, css og images..

Jeg legger inn følgene kode i css:
Kode: Merk alt
#sideinnhold li#home{


background: url(images/home.jpg) no-repeat;
height: 180px;
width: 180px;
text-indent: -9000px;

}


for å få frem bilde. Koden i html ser sånn ut:
Kode: Merk alt

<div id="sideinnhold">

<li id="home"> <a href="#">home </a> </li>


Tror all info har kommet med nå..sikkert en n00b-feil, men en irriterende n00b feil...Håper noen ser noe ikke jeg ser..:) Vis det mangler noe info, si i fra!
medlem i 193 måneder
 

Re: Får ikke frem background: url(images/home.jpg) no-repeat;

Innleggav Forth » ons 04.05.2011 14:29

dette har nok med filbanen din å gjøre :)

du har skrevet:
Kode: Merk alt
background: url(images/home.jpg) no-repeat;


Jeg vil gjette .css filen din ligger inne i en css katalog?
Isåfall er filbanen bestemt ut fra hvor selve css fila di ligger.

Har du en css katalog som inneholder css fila, betyr det at koden du har skrevet ser etter home.jpg inni en images katalog inni css katalogen.

Husk også, starter du en filbane med "/" så leter den fra root og opp, dette er også en fin måte å skrive på, men kan være litt trøblete om du utvikler lokalt, da "/" også berører din lokale filbane.

Dette betyr; skriver du "/images/home.jpg" som bane leter den automatisk etter bildet på: "www.dittdomene.no/images/home.jpg"
Dropper du "/" foran, og som tidligere nevnt har css fila i en css katalog vil den lete etter bildet på: "www.dittdomene.no/css/images/home.jpg"

i syntax'en til CSS burde du også skrive standariserte tagger. dvs "backround" kan spesifiseres med både farge og en url. bruk background-image istedet.

Kortversjonen er.
Html fila på rot -> CSS fila i en "css" katalog -> bytt ut følgende
Kode: Merk alt
background: url(images/home.jpg) no-repeat;

med:
Kode: Merk alt
background-image: url(../images/home.jpg);
background-repeat: no-repeat;

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Får ikke frem background: url(images/home.jpg) no-repeat;

Innleggav rios » ons 04.05.2011 16:21

Ahhhh, takk for et informativt og ryddig svar:) Begge deler som du nevte funkte for meg...Tok bare og kopierte images mappe mi, inn i css mappen, så fant den alt sammen...Glimmrende:)

Kommer til og spørre mere her, vis det er noe jeg lurer på:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Får ikke frem background: url(images/home.jpg) no-repeat;

Innleggav Forth » man 09.05.2011 10:35

Flott du fik det til :)

Men jeg ville alikevel anbefale deg å ha images katalogen på samme nivå som css mappa di og heller skrive om CSS'en istedet.

Det fungerer selvfølgelig tekninsk slik du har gjort det nå, men etter "skikk og bruk" samt for ryddighetens skyld, prøv å putt riktige ting i riktige mapper.

Å venne deg til dette kommer du til å være glad for når den dagen kommer hvor du skal bygge et stort og komplekst nettsted, eventuellt selge ett nettsted til en kunde. :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron