Custom font virker ikke. Hva gjør jeg?

Custom font virker ikke. Hva gjør jeg?

Innleggav Ramius » tir 18.01.2011 17:03

Jeg vil ha den strålende fonten Bank Gothic på http://www.undervisningsbyrået.no. Det prøvde jeg først med bare en fontdefinering, før jeg fant ut at iPaden ikke leste den.

Altså er dette en såkalt custom font, så jeg la derfor inn følgende:

@fontface
font-family: "bank gothic";
src: url(bankgthd.ttf);
}

p.customfont {
font-family: "bank gothic", bank gothic;
}


Det virket heller ikke.
Jeg prøvde først orginalfonten i source, som ikke hadde noen filendelse, deretter prøvde jeg den TTF-filen som står der nå. Den virker heller ikke.

Jeg har fått med meg at Bank Gothic tydeligvis ikke er gratis for offentlig bruk. Men det må da gå an å rippe den for det. Det er bare en font liksom, hvem bryr seg.

Også fått med meg at det finnes en gratisversjon kalt DeLuxe Gothic, som jeg ikke har prøvd. Men hvorfor fungerer ikke TTF-filen jeg har nå?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Custom font virker ikke. Hva gjør jeg?

Innleggav skrukketroll » fre 21.01.2011 19:51

du kan prøve følgende:

Kode: Merk alt
src: local('bank gothic'), url('bankgthd.ttf') format('truetype');

Garanterer ikke at det funker...

Har bedre erfaring med http://code.google.com/webfonts så jeg anbefaler heller det eller liknende tjenester selv om de kanskje ikke har akkurat den skrifttypen.

Ellers så er fonter som software å regne, så en fontfil er som et eget dataprogram, rettighetsmessig, men bruk av den på websider osv. er vel mer uklart etter hva jeg forstår.

Veit du ikke spørte etter det, men et par innspill på websiden:
- For liten skrift, men kanskje det er det du holder på med i forbindelse med fontproblemene, i så fall sett en grotesk eller to som alternativ.

- Ikke ha "meny" over menyen - det sier seg selv for folk som har vært på nettet en gang tidligere ;) . Sorter den i relevant/interessant rekkefølge:
Introduksjon
Tjenester
CV
Priser
Kontakt (mulig dette kan plasseres på hver enkelt side i bunn eller topp isteden)

- Og ikke ha CV-en som en PDF, lag det som en del av siden - ha heller PDF som et valg hvis folk har behov for å skrive den ut/lagre den.
medlem i 181 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere