Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Innleggav Ramius » man 17.01.2011 2:22

Jeg har en bakgrunn av tre på http://www.undervisningsbyrået.no.
Den repeterer jeg kun sidelengs, men etter å ha sett siden på iPaden min, i høydeformat, ser jeg behovet for en repetering på høykant også.

Selve repeteringen er ikke noe problem, men bildet bak er.
Derfor lurer jeg på om det går an å snu bildet opp ned, når det repeteres for andre gang. Slik at treverket går mer i ett.

Når jeg repeterer det rett under hverandre, så skapes et sterkt skille mellom de to bildene, og det ser amatørmessig ut. Hadde det gått an å snu bildet opp ned, hadde det sett bedre ut.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 18.01.2011 3:29

Som du sier, det er ikke noe problem å repetere bildet både vertikalt og horsisontalt.
Men ikke mulig å flippe annen hvert bakgrunnsbilde med CSS.

Men la oss anta at du kunne flippe bildet, f.eks vertikalt, annen hver gang, da hadde annen hvert bilde ikke lengre passet horisontalt. Og du var like langt.

Løsningen er å lage et såkalt sømløst bilde som kan repeteres horisontalt og vertikalt samtidig. Hvis du har et bildebehandlingsprogram så er dette enkelt. Google "repeat pattern", så får du nok av måter å gjøre det på.
Enda bedre - kutt ut "Evil" Google og søk på http://www.blekko.com
:-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Innleggav Ramius » tir 18.01.2011 17:00

Kan du ikke heller henvise meg til en guide du mener er bra da. Hvis du har vært borti det før.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 


Re: Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Innleggav Ramius » tir 18.01.2011 23:37

Jeg har lest begge to, og min konklusjon er at de ikke helt passer mitt bakgrunnsbilde.

Det vil rett og slett kunne synes altfor lett skulle jeg repetert den ene delen av treet, i speilvendinger fram og tilbake osv. Den ene flekken sees altfor ofte.

Derfor er avansert manipulering nødvendig.

På grunn av bildets natur, er det viktig med mye innhold, slik at man opplever den naturlige variasjonen i treverket.

Skulle jeg brukt metoden du foreslår på hele bildet, hadde det blitt altfor stort og tungt å laste ned. Skulle jeg krympet bildet for å benytte denne metoden, hadde detaljene forsvunnet.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Går det ann å skape en flippet repetering av bakgrunnen?

Innleggav Jedi Tooka Barf » ons 19.01.2011 0:40

Man kan ikke få i pose og sekk ;-)

Enten må man godta at noe er lett gjenkjennelig når man repeterer et bilde, eller så må man bruke et bilde som ikke har disse gjenkjennelige delene.
Og selv om du repeterer ved å sette annet hvert bilde på hodet, så vil disse eikene i treverket være like gjenkjennelig…

Hvis du skal fortsette å bruke det bildet så er vel alternativet ditt å bruke bilderedigeringsprogram.
Du kan f.eks lage et mer avlangt og/eller bredere bilde av det bildet du har, ved å lime sammen fire kopier av bildet (flippet horisontalt og/eller vertikalt). Slik at lengden og bredden er stor nok til at man ikke får den hvite stripen nederst selv når man må scrolle. Så må du fjerne/flytte/sette inn eiker i treverket i bilderedigeringsprogrammet. Spørs hvor mye tid du har til rådighet til å gjøre det "perfekt"...

Kanskje finne et annet bilde?
Enten et som lar seg repetere eller et som har dimensjoner som er store nok til at du slipper å repetere.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron