Custom font i css?

Custom font i css?

Innleggav mac_Lars » man 07.12.2009 20:17

Heisann!

Jeg driver å designer en webside (hobby prosjekt, ikke proft) og jeg har et spørsmål ang. fonter. Jeg vil GJERNE bruke Myriad Pro (adobe fonten) som font i headertaggen, men dette fungerer jo ikke med mindre maskinen har Myriad Pro inne, dvs den vil ikke ha den fonten med mindre brukeren har innstallert photoshop osv.
SÅ mitt spørsmål er om det er noen mulighet å "lagre fonten" på ftp-serveren og linke til denne (helst gjennom css, men HTML går greit hvis det ikke finnes noen annen måte).

på forhånd takk for hjelpen,
mac_Lars

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Custom font i css?

Innleggav Kringon » man 07.12.2009 20:27

Sjekk ut SIFR. Skulle tro at dette fikser biffen i forhold til det du skriver. Pass bare på å ikke bruke det på store tekstområder. Da laster siden tregt.

Hvis dette er litt over hodet for deg så kan du også lagre headeren som et bilde. du kan fint wrappe bildet i en h1 tagg tror jeg (for SEO).

Kringon

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Custom font i css?

Innleggav homer » man 07.12.2009 21:01

Det er fullt mulig å inkludere fonten i CSS nå. Du bruker først font-face i CSS på denne måten:
Kode: Merk alt
@font-face {
   font-family: MyriadPro;
   src: url(/url-til-mappen/MyriadPro-Regular.otf);
}
@font-face {
   font-family: MyriadPro;
   font-weight: bold;
   src: url(/url-til-mappen/MyriadPro-Bold.otf);
}


Deretter kan du bruke "font-family: MyriadPro" ellers i CSS for å bruke fonten der. Dersom du bruker bold i CSS bruker webleseren MP-bold.

Du må selvsagt sjekke at lisensen på Myriad Pro tillater bruk på nettet på denne måten. Det kan være et problem for Adobe- og Linotype-fonter, så vidt jeg vet. Du kan også ta en titt på denne siden for info.

Denne metodikken fungerer på IE 5.5 og oppover, samt Opera, Firefox og Safari...

Edit: Vel, gamle versjoner av IE er vel kanskje ikke HELT kompatibel med denne metoden, men hvem bruker vel Internet Explorer 6? ;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Custom font i css?

Innleggav mac_Lars » man 07.12.2009 23:25

Tusen takk for utfyllende svar, begge to! Dette løste saken min, takk! :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere