Forskyvning av meny

Forskyvning av meny

Innleggav srb » søn 22.06.2008 11:38

Jeg får en sideforskyvning på en av sidene mine, slik at når jeg "blar" gjennom menyene og de forskjellige siden dukker opp kommer de frem på samme sted på skjermen alle sammen. Bortsett fra en side. På denne siden er det innlagt to menyer i stedet for en på de andre sidene. Hvordan skal man finne årsaken til forskyvningen? Jeg regner med at det pga denne menyen...
medlem i 193 måneder
 

Re: forskyvning

Innleggav martin » søn 06.07.2008 13:53

Det er veldig vanskelig å gi råd basert på forklaringen du gir. Skjermbilder pleier som regel å gi en indikator på hva saken dreier seg om.

--

Offtopic:
Jeg ser du er en ivrig bruker av CSS-kategorien av webdesignforumet, og synes det er fint. Men 80% av spørsmålene vil nok også besvares i en brukbar webdesignbok. Den investeringen ville jeg gjort. Bare et lite tips ;)

Her er et søk på Amazon.com etter HTML & CSS (sortert etter bestselgende)

Jeg synes disse bøkene er gode:
Bulletproof Web Design
Web Standards Solutions: The Markup and Style Handbook
Designing with Web Standards
CSS Mastery: Advanced Web Standards Solutions
Don't make me think

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav srb » søn 06.07.2008 17:48

Hei og takk for svar.
Jeg har kanskje bommet i forhold til hvilke forum jeg har lagt inn spm i et par ganger... men jag har fått svar på det meste jeg har lurt på. I tilfellet jeg har "brukt" tiden til de andre i forumet på feil tema eller spurt om emner jeg kunne ha funnet svar på i bøker eller andre oppslagsverk, beklager jeg det... men, da sliter jeg litt med hva man skal med dette forumet, dersom man må pløye gjennom alle andre bøker og oppslagsverk samt andre forum, FØR man kan bevilge seg et spm her. Jeg velger altså å tro at det ikke er slik, og heller ikke slik ment fra din side nå, men som et godt :) tips om at jeg sikkert hadde hatt glede av en bok:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav martin » søn 06.07.2008 21:28

Det stemmer srb. Tipset om bøkene var ikke ment som en kritikk til antall innlegg eller opprettede tråder. Jeg bare tror at bøkene er så gode at du ville sluppet en del av spørsmålene i første omgang. ;)

Bøkene er skrevet av de fremste i sitt felt, så det er utvilsomt nyttige saker.

Fant du ut av problemet med menyen eller kan du forklare problemstillingen bedre?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav Jesper Karsrud » tir 08.07.2008 16:15

Kan ikke helt si jeg skjønner hva du mener, men jeg vil kanskje tippe at hele siden din forskyver seg rundt 20px til venstre? Hvis den gjør det, kommer dette rett og slett av at scrollbaren dukker opp i nettleseren din. For å unngå dette, må du gjøre slik at alle sidene dine er så høye at scrollbaren er der på alle sidene, selv om det nødvendigvis ikke er noe å scrolle videre for.

Hvis det ikke var dette som var problemet ditt, ville jeg kanskje lagt ved en link til siden din, slik at vi også kan se på problemet. Eller bare et enkelt screenshot hadde også hjulpet mye :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav srb » tir 08.07.2008 17:27

Jeg fant ut av det der ja:)
Nå har jeg en annen utfordring her...
dette er adr til siten som jeg jobber med: http://pedebe.hos.online.no
Dersom jeg skal omrokkere på html kodingen her,(beklager at dette dukker opp under CSS forumet), må jeg da endre på alt - også CSS´en?
medlem i 193 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav martin » tir 08.07.2008 23:42

Oppgaven til HTML er å beskrive innhold. Det kan gjøres presist, mindre presist eller helt galt. CSS'en beskriver utseende til HTML'en. Dermed er det en gitt rekkefølge på hva du bør gjøre ;)

Sett først opp HTML'en slik den bør være, og juster CSS'en etterpå. :)

En forholdsvis vanlig fiks for scrollbaren på siden, har du her:
Kode: Merk alt
html {
    height: 100%;
    margin-bottom: 1px;
}

Jeg har ikke brukt denne teknikken spesielt mye selv, men har sett den i bruk på enkelte sider.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Forskyvning av meny

Innleggav srb » ons 09.07.2008 0:23

Hjertelig takk igjen :-)
medlem i 193 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron