Scrolling i en celle

Scrolling i en celle

Innleggav burns » man 19.11.2007 11:11

Jeg bruker Adobe GoLive CS, og vil gjerne få til en lur måte å scrolle litt tekst på, men jeg vil gjøre det i selve cellen, ikke hele siden. Jeg har prøvd Scroll Area Action men får det ikke til å fungere. Lurer da på om det er noen som vet om en bra flash component eller noe lignende som gjør jobben? Saken er den at jeg vil ha en slags sømløs scrolling der jeg enten kan velge hvordan pilen som lar deg scrolle ser ut, eller noe i den duren. Jeg vil ikke at utseendet på scroll baren bestemmes utifra hvilken nettleser siden vises i. Håper noen skjønner hva jeg mener, er litt vanskelig å forklare.

Jeg vil få til noe ala det her: http://www.golivebasics.com/scrollareatut/index.html
eller: http://www.entheosweb.com/Flash/dynamic_text/index.asp

all hjelp er god hjelp, for jeg er superfrustrert nå =)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav iBjorn » man 19.11.2007 11:20

I utgangspunktet er dette en dårlig idé. Brukervennligheten går ned, det blir vanskeligere å finne innholdet, nettleserkompatibiliteten blir uoversiktlig og de fleste vil synes det hører hjemme i forrige århundre. Ikke bruk tid på dette, det er mitt råd.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav burns » man 19.11.2007 11:25

du mener det er lettere/bedre å endre designet slik at siden min vil la seg scrolle uten sliketillegg tullball?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav iBjorn » man 19.11.2007 11:36

Mitt synspunkt på dette må naturligvis ses som en generell uttalelse da jeg selvsagt ikke har detaljkunnskap om ditt prosjekt. Likevel er det vanskelig å forestille seg et design der dette her er praktisk og har nytteverdi for brukeren. Derfor er det nærliggende å svare «ja» på spørsmålet ditt. Poenget er at dårlig kommunikasjon og brukervennlighet = dårlig design. Det hjelper dessverre lite at det passer det designet du til nå har holdt på med. Kanskje et screengrab kunne kaste litt lys på problematikken? Jeg kan godt bistå med det jeg måtte ha av kompetanse på området, og hensikten min er ihvertfall ikke å «rakke ned på» deg og dine anstrengelser.

:-)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav burns » man 19.11.2007 11:44

neida jeg setter absolutt pris på synspunktet ditt, og du har nok helt rett... tror bare jeg var litt sta og "måtte" få til det jeg tenkte på først, selv om jeg ser det nå at det er mer logisk å endre designet - og det er ikke store endringen som skal til heller. Det er bare det at det er ikke jeg som har slicet designet, så jeg må inn i image ready og knote litt, men skal nok få det til. kan poste et screenshot litt senere - tar gjerne imot kritikk på designet også.

;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav segrov » man 19.11.2007 23:42

Hei,

det er flere måter å få til dette på.

Du kan oppretten en <div> og gi den en fast bredde og høye. Så bruker du css og setter overflow:scroll på denne div-en.
medlem i 249 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav decodex » tir 20.11.2007 1:26

segrov, det er forsåvidt den metoden jeg også ville anbefalt om man virkelig ønsker en intern boks på en side med egen scrollbar (evt. sett overflow til «auto» for å unngå scrollbar når det ikke er mer innhold enn hva som passer i boksen).

Men, det var ikke helt det trådstarter spurte om, han ønsket spesifikt at scrollbars ikke skulle se ut som vanlige scrollbars nettleseren tegner. Jeg er veldig mye i mot denne typen scrollbars, iom. at de baserer seg på bruk av JavaScript for noe som burde være en ganske grunnleggende funksjonalitet på nettsiden. Ikke vanskelig å løse, men vennligst ikke bruk denne løsningen med mindre du blir truet og tvunget til det ;)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav segrov » tir 20.11.2007 2:29

Ah, et godt poeng. La meg huske å lese tråden skikkelig neste gang :-[ :)

Om man på død og liv skulle brukt den type scrollbars, kunne man likegjerne brukt flash for hele feltet.

Anbefaler trådstarter å poste en skisse, for det vil hjelpe oss til å gi et best mulig råd :)
medlem i 249 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav burns » tir 20.11.2007 6:05

takker for svar. jeg har prøvd å forenkle designet slik at hele siden lar seg scrolle uten at det påvirker designet, men jeg klarer ikke å perfeksjonere det. jeg har to celler i tablen min og uansett hvordan jeg vender og vrir på det så ender det med at en av de to er for høyt oppe eller for lavt nede. slik ser det ut nå: Bilde

som dere ser så prøver jeg å få til at begge tekstblokkene begynner øverst, noe som ser ut til å være umulig. når jeg knotet med scroll area action scriptet så det slik ut: Bilde, hvilket var perfekt bortsett fra at den essensielle scrollingen ikke fungerte :/

noen tips?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav segrov » tir 20.11.2007 14:16

Akkurat det behovet hadde du løst best ved hjelp av omtalte div med overflow: scroll.


Dette er css-koden:

Kode: Merk alt
#scrolleboks {
height:100px;
width: 100px;
overflow: auto;}


Dette er html-koden...

Kode: Merk alt
<div id="scrolleboks">Lalalala - masse innhold her</div>





Men seriøst: vi som er på nettet er vant med å scrolle hele sider, og vi vil foretrekke også dette på den siden du viser til. Scroll på små tekst-celler er kun å anbefale for spesielle tilfeller.
medlem i 249 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav iBjorn » tir 20.11.2007 15:48

Ja, det er ingen som helst grunn til å bruke scrollefelt i dette tilfellet. Snarere tvert imot, det blir vanskeligere å finne innholdet når det gjemmes bort. Jeg begriper at siktemålet er at logo og navigasjon til enhver tid skal synes på siden, men det er bare skikkelig 1994. «Fiffige løsninger» som bryter med standarder på denne måten er det fornuftig å holde seg langt unna. God informasjonsdesign er design som ikke merkes. Jeg fastholder mitt synspunkt. Fargeskjemaet ditt er OK, men jeg synes det er for mye og for mørk bruk av grått. Skikkelige kontraster er å anbefale. Ta en kikk på Kuler for gode fargeskjemaer som lett kan integreres i Adobe-programmene.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav segrov » tir 20.11.2007 16:30

Her er en sassy side som scroller på vanlig vis, samtidig som logo og navigasjon står fast på siden.

http://www.timlahan.com/
medlem i 249 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav burns » ons 21.11.2007 0:56

segrov jeg liker siden du viser, noen som kunne tenke seg å lage en bitteliten guide til hvordan jeg setter opp noe slikt i golive? setter pris på alle tips

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav decodex » ons 21.11.2007 5:56

Kan ikke gi noen guide til GoLive, men den siden er veldig enkel i prinsipp:

1. Sett background-attachment til fixed for bakgrunnsbildet du har på body.
2. Sett position til fixed for elementet som inneholder logo/navigasjon, og angi passende left og top.
3. Sett marg og bredde på elementet med alt innhold slik at det ikke overlapper logo/navigasjon.

Voliá. Når elementet med alt innhold blir fylt såpass mye at det strekker seg utover vinduets høyde og vinduet får scrollbars, vil kun innholdselementet flytte på seg når man scroller - fordi bakgrunnsbildet og logo/nav er satt til faste posisjoner i forhold til vinduet.

Enkle CSS-regler for å oppnå den effekten, kan ikke tenke meg det skal være særlig vanskelig å ta i bruk i GoLive heller :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Scrolling i en celle

Innleggav wilhel1812 » ons 21.11.2007 8:38

Holder på å lage en side på skolen nå, og da brukte jeg iframe for å få innholdet inn i en "celle" med scrolling. http://home.no/suppegaffel

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere