Valg av mal og webdesignprogram

Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav casablanca » man 15.09.2014 10:20

Jeg ønsker å lage en responsiv nettside men har ikke lyst til å starte helt fra scratch, derav ideen om å bruke en mal (template).
Samtidig er det vanskelig å finne en mal som passer helt perfekt til mitt bruk, så da håper jeg å finne HTML/CSS kode for de spesifikke funksjonene som jeg klipper/limer inn i en mer generell mal for å få sidene slik jeg vil (er litt rusten nå, men kan grunnleggende HTML og CSS).

Bruker Mac og lurer samtidig på hva som kan være beste verktøy til denne bruken: en enkel teksteditor, RapidWeaver 4 (som jeg har lisens til), Freeway express (gratis) eller andre programmer?
Hvordan anbefaler dere at jeg takler utfordringen?
medlem i 220 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav jerry.c.bush » man 15.09.2014 13:41

Siden du allerede har lisens til Rapidweaver så ville nok jeg brukt den, også siden du allerede har basic ang koding og jeg har brukt dette programmet selv for en del år siden med godt hell.

Se nærmere på Snippets.
Her en liten innføring: https://www.youtube.com/watch?v=CZXAQj60CRU

Søk google: snippets for rapidweaver
Da finner du nok en del for nedlasting. Har du spesifikke behov så er det nok bare å bygge det inn i søket på google.. :D
Du kan finne en god del gratis, men mye er nok også noe du må betale for. Men om det gjør nytten så er det ofte verdt det.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav casablanca » ons 17.09.2014 22:31

Jeg har forstått at RapidWeaver (RW) kun jobber med maler og et eget filformat, så man får ikke noe HTML eller CSS før man eksporterer den ferdige nettsiden, så da er det vel ikke helt ideelt om man skal legge inn egen HTML kode etterpå for etterpå å ønske å redigere mer mer "pek & klikk" metoden, men det er vel kanskje her "snippets" kommer inn, slik at man ikke trenger å eksportere for å kunne redigere HTML/CSS koden. Skal sjekke ut lenken.
RW kjøpte jeg egentlig som del av en "bundle" og har enda ikke ordentlig forstått hvordan den brukes, men har en følelse av at programmet begrenser hva slags nettsider man kan lage :-/

Twitter Boostrap har jeg hørt en del om ettersom jeg har prøvd å lære mer om "responsive" web design. Jeg trodde dette var en mal uten å forstå hvor hen man legger inn eget innhold, men etter å ha sett en step-by-step Youtube video mener jeg å ha forstått at Bootstrap kun er noen CSS filer der det meste som har med utseendet er forhåndsdefinert. Så trenger men å lage en HTML fil selv for å bygge opp strukturen samt legg inn tekst/bildeinnhold. Har jeg forstått det riktig? :?:

Ettersom jeg ikke har nok erfaring til å lage en responsiv nettside fra scratch har jeg fått med meg at det også finnes (både gratis og betalte) Bootstrap maler.
Ville det kanskje vært en ide å laste ned Bootstrap CSSene samt en Bootstrap mal (som ligner mest mulig på hvordan jeg vil at nettsiden skal se ut), og deretter finne frem DIV taggene i HTML dokumentene for å legge mitt eget innhold i og evt endre andre småting ved å bruke en teksteditor (f.eks. Smultron, Textwrangler eller lignende)?
Det burde forhåpentligvis være overkommelig å gjøre dette i en teksteditor selv om jeg ikke er noen webdesigner. Dreamweaver er vel programmet som må til for å kunne redigere "pek & klikk", men hører at det er ganske komplekst samt at koden ikke er så mye å skryte over...

Vil gjerne høre om jeg har forstått prinsippet med Bootstrap riktig før jeg tar noen avgjørelse om hvordan jeg skal lage nettsiden.
medlem i 220 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav jerry.c.bush » fre 19.09.2014 1:19

Jeg kan nok ikke svare deg på noen av dine siste spørsmål da jeg ikke i det hele tatt er noe dreven webdesigner selv. Jeg har bare laget noen få sider selv og har hatt godt utbytte av Rapidweaver til det. Etter noe googling fikk jeg til, i alle fall det jeg selv vil påstå, var ganske greie sider som, til tiden den gang, var nokså "avansert".

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav eicster » fre 26.09.2014 21:46

Jeg vil virkelig anbefale Bootstrap! Veldig godt program! :)
medlem i 191 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav anderstangen » tor 02.10.2014 19:43

Det beste WYSIWYG verktøyet på markedet nå er Macaw. Men jeg vil allikevel anbefale deg å bruke litt tid på å lære koding. Det skal ikke så mye tid og dedikasjon til for å lage en enkel responsiv site idag.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav casablanca » lør 04.10.2014 23:53

Jeg tenker at en visuell editor vil hjelpe meg til å ikke så lett "gå meg vill" i koden samtidig som jeg lærer dette, men Macaw koster jo en del.
Ser at det finnes flere gratis (og betale) online Bootstrap editorer på nettet, men de virker ikke alle så intuitive og hvert program krever ivestering i form av tid. Jeg har ikke tid til å prøve dem alle ut.

Finnes det en grei visuell editor (gratis om mulig, evt. ikke så alt for dyr om dette ikke går) der jeg kan flytte rundt på DIV bokser og annet for å lage det layouet jeg vil for så å slippe inn kode for navigasjon og annet? Da kunne jeg komme noen vei fra starten og samtidig lære meg hvordan alt henger sammen.
medlem i 220 måneder
 

Re: Valg av mal og webdesignprogram

Innleggav eicster » man 17.11.2014 16:07

Visual Studio er topp! Så .NET i backend. Mssql database.
XSLT for og lage HTMLen som vises på siden.
CSS for styling.
Javascript + Jquery som skriftspråk.
medlem i 191 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere