Tips til .no-registrar (og hosting)?

Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav pushit » ons 19.12.2012 12:55

Jeg har satt opp et enkeltmannsforetak og vil benytte anledningen til å registrere et .no-domene. Jeg er imidlertid usikker på hvilken registrar jeg bør benytte meg av, og hva jeg bør se etter i forhold til hosting. Siden vil hovedsakelig drives med Wordpress og bør følgelig ha full støtte for dette. Samtidig hadde det vært fint med domeneparkering, slik at jeg kan kjøre flere domener under ett.

Dersom noen vil dele tips og erfaringer setter jeg stor pris på det.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav admin » ons 19.12.2012 14:18

Domeneshop er det jeg har best erfaring av hva gjelder .no registrering. Flink folk som vet hva de driver med når det kommer til domener.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav pushit » ons 19.12.2012 19:58

Takk for tips fra selveste Admin! Ikke verst!

Mens jeg først er i gang: Er det mulig å bruke utenlandsk hosting for .no-domener? Priser/tjenester i utlandet ovegår langt hva norske leverandører tilbyr. Jeg ser ingen spesiell grunn(?) til å benytte dyr, norsk hosting hvis det ikke er tvingende nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav admin » ons 19.12.2012 21:03

Det er ikke noe problem å bruke .no domener i utlandet - i hvert fall ikke så lenge disse domenene ikke inneholder æøå eller andre nordiske tegn. Du får som regel veldig mye for pengene med hosting i andre land, men husk at det er ikke gull alt som skinner ;)

Det du kan titte på hvis du planlegger å f.eks. bruke hosting i USA er tjenesten Cloudflare. Det er en såkalt CDN-tjeneste (Content Delivery Network) som cacher alt innholdet og fordeler det ut på servere som står nærmest din «leser». Dvs. selv om din Wordpress-blogg står i USA, så vil innholdet lastes cachet fra en server hos Telia i Sverige for en norsk bruker.

En tysk bruker vil få innholdet servert fra en tysk server, en engelsk fra en engelsk osv. Cloudflare er gratis så lenge du ikke har alt for mye trafikk og ikke har spesielle behov.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav pushit » tor 20.12.2012 14:56

Strålende, takk for tips nok en gang!

Jeg har allerede en host i USA. Det kan hende jeg benytter "addon domain"-muligheten jeg har der, så slipper jeg å betale for enda en hosting-avtale. Men som du sier, det er ikke nødvendigvis gull alt som skinner. Skal definitivt sjekke ut Cloudflare.

Hvis jeg forstår deg rett da, så er det ingen formelle begrensninger ved å ha .no-domener i utlandet (så lenge ikke det er snakk om æøå-domener og andre tekniske forhold)?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav admin » fre 21.12.2012 0:11

Ingen formelle begrensninger nei.

Kjøp domenet hos Domeneshop, velg «egne navnetjenere» ved checkout og sett opp navnetjenerene for ditt webhotell i USA. Disse får du av din amerikanske host etter at kontoen er satt opp der.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Tips til .no-registrar (og hosting)?

Innleggav pushit » fre 28.12.2012 3:10

Alt gikk som smurt! Fullførte registrering hos Domeneshop.no, og pekte DNS til (mt). Takker igjen for kyndig veiledning. Håper andre finner tråden nyttig også.

God jul og godt nyttår!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron