Installere Wordpress på Mac

Installere Wordpress på Mac

Innleggav casablanca » man 11.06.2012 11:28

Jeg ønsker å prøve meg ut på Wordpress og har da funnet ut at jeg kan installere det på egen Mac ved hjelp av MAMP. Jeg fant en instruks her, og har så langt installert og startet MAMP og deretter lastet ned og pakket ut Wordpress som jeg har lagt inn i den foreslåtte mappa (~/Sites/wordpress/) men resten forstår jeg ikke helt:

Lastly, we've got to run WordPress' famous 5-minute install. Visit your local site (localhost:port or localhost:port/wordpress), and enter the following information into the database setup form:

Kode: Merk alt
database name: wordpress
database host/server: localhost
database user: root
database password: root


Hva eksakt er det jeg skal gjøre her? Det går ikke an å legge inn nevnte lokaladresse i nettleseren og hvor hen skal jeg taste inn kommandoene ovenfor?
medlem i 220 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav Uggelfuggel » man 11.06.2012 15:09

Localhost er 127.0.0.1 og standardport er vel 8888 tror jeg, så da skriver du 127.0.0.1:8888 eller 127.0.0.1:8888/wordpress i browseren din.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav casablanca » man 11.06.2012 16:15

OK, å gå til 127.0.0.1:8888 i nettleseren fungerte, og da fikk jeg opp følgende:

There doesn't seem to be a wp-config.php file. I need this before we can get started.
Need more help? We got it.
You can create a wp-config.php file through a web interface, but this doesn't work for all server setups. The safest way is to manually create the file.
[Create configuration file]

Skal jeg da trykke på den knappen som gjør det mulig å legge inn de kommandoene jeg nevnte?
medlem i 220 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav kolby » man 11.06.2012 16:19

Finn wp-config-sample.php i WordPress-mappa og endre navnet til wp-config.php. Du kan også putte inn database-informasjonen rett i denne filen også.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav casablanca » man 11.06.2012 16:33

Da tok jeg og kopierte den config fila du nevnte og ga den det nye navnet. Videre tok jeg en "Reload" på nettleseren men fikk da denne beskjeden:

Error establishing a database connection

Hva nå?
medlem i 220 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav kolby » man 11.06.2012 17:02

Du må fylle ut config-fila slik at den vet hvilken database den skal koble seg til osv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav casablanca » man 11.06.2012 17:14

Jeg har nå erstattet all den eksisterende teksten i "wp-config.php" fila med følgende som stod i dokumentasjonen jeg nevnte:

database name: wordpress
database host/server: localhost
database user: root
database password: root

Så reloadet jeg nettlesersiden (med adresse http://127.0.0.1:8888/) men der står kun dette:
database name: wordpress database host/server: localhost database user: root database password: root
medlem i 220 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav kolby » man 11.06.2012 17:19

Du skal ikke bytte ut alle teksten. Les hva som står i config-fila. Den er ganske forklarende.

For eksempel skal det på toppen fylles ut med:

Kode: Merk alt
// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define('DB_NAME', 'wordpress');

/** MySQL database username */
define('DB_USER', 'root');

/** MySQL database password */
define('DB_PASSWORD', 'root');

/** MySQL hostname */
define('DB_HOST', 'localhost');

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installere Wordpress på Mac

Innleggav casablanca » man 11.06.2012 21:07

Aha! :-!
Nå fungerer det!
medlem i 220 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]