Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav rios » tir 24.05.2011 12:52

Hei hei...Driver og prøver og lære meg hvordan man lager nettsider og hvordan alt virker og henger sammen...Har kommet meg ett stykke på vei, der jeg har nogenlunde kontroll på html og css...

Videre skal veien gå til javascript(valgte dette fremfor php, som kommer senere)..Men på min vei i javascript så dukker det opp hele tiden at jeg må velge meg et "bibliotek" osv...så da snublet jeg over jquery. Og da kommer noob problemene frem...

Skal laste ned jquery, men får det ikke helt til hehe...laster ned fra http://jquery.com/ , men får bare frem en side med masse kode : http://code.jquery.com/jquery-1.6.1.js...Jeg skal sikkert lagre denne koden ett sted, men veit ikke helt hvor, og hvordan jeg skal gjøre dette? Noen som kan sende meg på riktig vei her eller?
medlem i 193 måneder
 

Re: Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav Forth » tir 24.05.2011 14:37

Du lagrer selve .js filen og legger denne i en katalog på nettsiden din, kall gjerne katalogen for "js" da det er ganske vanlig prosedyre.

filen laster du ned her: http://code.jquery.com/jquery-1.6.1.js (høyreklikk og "save linked file")

Deretter gjør du et kall til den respektive js filen (eller biblioteket om du vil).

dette gjør du i <head> seksjonen av nettstedet ditt med følgende streng:
Kode: Merk alt
<script type="text/javascript" src="js/jquery-1.6.1.js"></script>


Deretter kan du begynen å benytte deg av script funskjonaliteten i koden din :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav rios » ons 25.05.2011 14:27

Okay, takk..fikk til å laste den ned og lagret den i samme mappe som index.html er, er det riktig?

Og en liten ting til..driver og sjekker litt rundt på nettsider for å se om det er noen ting jeg kunne tenkt meg og kopiere eller gjennbruke..Jeg bruker firefox, men firebug...(kanskje ikke så relevant)..

Det er denne siden her jeg ser litt på : http://chris-heinrich.de/ ..

Og jeg vil teste ut, de bildene som kommer på rekke og rad der..Så det jeg har funnet ut er at, jeg må laste ned jquery, så fant jeg videre ut at jeg måtte laste ned dette : http://workshop.rs/projects/coin-slider/ , som da kom med 3 koder..Men så stopper det litt opp hva jeg skal gjøre videre..jeg kopierer coin-sider-styles.css til min css, og thats it, da veit jeg ikke hva jeg skal gjøre med de to andre kodene..Noen hint til riktig retning?
medlem i 193 måneder
 

Re: Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav Forth » ons 25.05.2011 14:51

No offence, men det virker som du hiver deg litt ut på dypt vann uten å ha gjort noe særlig forarbeid for å tilegne deg de nødvendige kunnskapene du behøver for å lage og tilpasse dette.

Nummer 1, Filstruktur.
Du sier du legger .js fila sammen med index fila di, da vil opplagt ikke filbanen "js/jquery-1.6.1.js" fungere da filbanene refererer til en "js" katalog.
Dette er standard filbehandling 101, og før du overhodet prøver å lage noe som helst burde du undersøke litt hva som er godt kotyme vedrørende katalogstrukturer, og hvordan du lenker script, filer, css og bilder.

Normalt legger man selve html/xhtml/php dokumenter på rot (dvs / ), for så å lage kataloger med gode navn for å referere til ressurser for nettstedet ditt. en vanlig struktur for et simpelt nettsted ser ofte slik ut, navn inne i [ ] referer til en katalog.

Index.html
kontakt.html
[css] -> nettsted.css
[images] -> banner.jpg , knapp.jpg etc.
[js] -> jquery.js , coin-slider.min.js

Etter dette må du ha kontroll på hvordan man lenker til filer ned eller opp et nivå ut fra denne katalogstrukturen.

eksempel.
Bilde lenket fra index.html fil da ha filbanene "images/banner.jpg" , lenker du til samme fil fra css fila vil denne ha filbanen "../images/banner.jpg" . "../" bruker du for å navigere deg opp et nivå i strukturen, da bildet er nå lenket fra css fila istedet for index fila må du opp et nivå, dvs ut fra css katalogen og til rot ( derfor ../ ) for så å navigere inn i images katalogen (derfor images/ ) før du navngir fila du er på jakt etter.

Nummer 2. Svaret på spørsmålet ditt.

Det er riktig å kopiere inholdet i coin-sider-styles.css inn i din eksisterende css. det er det samme hvilken css fil klassene og id'ene ligger i, så lenge javascriptet finner disse. merk også at du kan gjerne lenke til flere css filer i en html fil.

de andre to filene er to javascript filer med ulik funsjonalitet for samme visning. det betyr at du må lenke til begge sammen med jquery scriptet ditt, med andre ord vil <head> i html fila di se slik ut:
Kode: Merk alt
<script type="text/javascript" src="js/jquery-1.4.2.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/coin-slider.min.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/coin-slider.js"></script>


ut fra hvilken fuksjonalitet du skal benytte er det ikke sikkert du behøver å inkludere begge to, dette står som oftest beskrevet i dokumentasjonen til det respektive javascriptet.
Det er også lenket til dokumentasjon for coin slider scriptet du ønsker å benytte, jeg anbefaler du leser denne, (noe du opplagt ikke har gjort :P ) det vil nok gi deg svar på mange av dine spørsmål.
lenken har du her: http://workshop.rs/2010/04/coin-slider-image-slider-with-unique-effects/

Det finns mye literatur som helt sikker klarer å forklare deg dette langt dypere og bedre en det jeg har gjort her, men du vil nok spare deg for mye knot, tid og frustrasjon med å lese litt opp på basic webutvikling og helt grunnleggende javascript før du setter igang for fullt, ellers er jeg redd for at denne tråden blir meget lang ;)

Lykke til
Sist endret av Forth den ons 25.05.2011 23:19, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav rios » ons 25.05.2011 17:27

no offence taken:)

Er bare glad for hjelpen jeg får..Og jeg er helt enig med deg, jeg bør lese meg opp, og det er det jeg prøver og gjøre...Men kommer over akkurat den scripten, og ville bare se hvordan man kunne få til det..Men enig, basic javascript kunnskap skal jeg prøve og jobbe meg frem til, og det driver jeg med nå...

Når det gjelder filbanene, så syns jeg faktis det er litt vannskelig, men tror jeg forsto deg rett..

Jeg har lagt js-biblioteket her....Documenter/html-testing/jquery-1.6.1.js ..selve filen rett inn der, kanskje jeg skal lage en egenkatalog(med navnet js) som du sier og legge filen jquery-1.6.1.js der? For inne i html-testing, så ligger både index.html, og katalogen css, som inneholder css/css.style og /images...

Men takk for hjelpen, skal se på dette, og kommer tilbake, vis jeg ikke fikser det...Så skal jeg lese meg litt mere opp på javascript, slik at du slipper og svare på enkle n00b spm..igjen, takk:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Javascript-Jquery hvordan laste det ned??

Innleggav Forth » ons 25.05.2011 23:22

Det er bare hyggelig å hjelpe til :)

Men en del av det grunnleggende bruker jeg nok lengre tid på å lære deg en hva en godt skrevet lærebok eller gode tutorials på nett gjør.

Grunnleggende kunnskap som dette vil du behøve om og om og om igjen i fremtiden når du fortsetter med dette, så det er likegreit å lære seg først som sist :)

Denne kan være fin å lese når det kommer til filbaner (grusomt design, men innholdet holder vann av det lille jeg skumleste) :)
http://www.webdiner.com/webadv/begin/paths.htm

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]