Planlegge nettsider for universitet

Planlegge nettsider for universitet

Innleggav onomatopoetikon » man 11.04.2011 15:22

Hei.
Jeg skal "planlegge nettside" for et universitet, visjonen min er: Undervisning i fokus.
Hva er viktig å ha med seg i en slik skisse, hva er viktig å tenke på?
medlem i 155 måneder
 

Re: Planlegge nettsider for universitet

Innleggav onomatopoetikon » ons 13.04.2011 4:13

Ser at jeg har klart å være fantastisk lite presis i den første tråden min, dette er bare å beklage. Prøver igjen jeg:
Hvordan kan jeg teste at en eventuell nettside oppfyller kravene/målene sine? Regner med at det er en eller annen form for testgruppe som kan bli leid inn, eller så kan folk bruke en eventuell raportering-funksjon på nettsiden. Hva er det mest effektive?

Hvordan fungerer en testgruppe som skal teste nettsider?

Jeg vet ikke så mye teknisk om søkemotorer på nettsider, men hva kan gjøres for at søkeresultatene skal bli så nøyaktig som overhode mulig?

OG siste spørsmål:

La oss si at jeg skal omstrukturere nettsidene til f.eks institutt for informatikk på et universitet. Hva må gjøres for å gjøre slik at nettsidene kan bidra til å rekruttere søkere til studiene på institutt for informatikk/tiltrekke seg søkere med god faglig bakgrunn?
medlem i 155 måneder
 

Re: Planlegge nettsider for universitet

Innleggav colaiuta » fre 15.04.2011 8:57

Er dette en skoleoppgave eller en jobb du har tatt på deg? Med respekt å melde, kan det høres ut som du kanskje har gapt litt høyt...?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Planlegge nettsider for universitet

Innleggav Lars A. Gundersen » fre 15.04.2011 10:27

onomatopoetikon skrev:Hvordan kan jeg teste at en eventuell nettside oppfyller kravene/målene sine? Regner med at det er en eller annen form for testgruppe som kan bli leid inn, eller så kan folk bruke en eventuell raportering-funksjon på nettsiden. Hva er det mest effektive?

Testgrupper er noe tull, iallfall i din situasjon. Den eneste måten å gjøre dette på er å ha en klar og god ide om hva du vil oppnå og hvordan du skal gjøre det, implementere den (hent naturligvis gjerne råd fra andre som kan dette) og så tracke i ettertid hvordan folk bruker nettsidene du har laget. Basert på forskjellen i forventet bruk og faktisk bruk må du så iterere designet og informasjonshierarkiet.
Du kan tracke med Google analytics, Woopra eller liknende.

onomatopoetikon skrev:Jeg vet ikke så mye teknisk om søkemotorer på nettsider, men hva kan gjøres for at søkeresultatene skal bli så nøyaktig som overhode mulig?


Nøyaktige søkeresultater er kun et spørsmål om å gjøre det som besøkende kan se på websiden synlig for søkemotorerer. Da bør du unngå ting som å bruke Flash til å levere tekst, ha innhold som kun er tilgjengelig gjennom brukers bruka av javascriptfunksjonalitet eller andre spesialmetoder. Alt innhold bør med andre ord være indekserbart.
For å oppnå høy søkemotor-score er den enkeleste måten å gjennom tekstforfattingen sørge for at søketermer som du tror er relevante for ditt innhold faktisk står, ordrett, i teksten på websiten, jo hyppigere jo bedre, og gjerne i overskrifter (som faktisk skal være tagget <h1>, <h2> etc).

onomatopoetikon skrev:La oss si at jeg skal omstrukturere nettsidene til f.eks institutt for informatikk på et universitet. Hva må gjøres for å gjøre slik at nettsidene kan bidra til å rekruttere søkere til studiene på institutt for informatikk/tiltrekke seg søkere med god faglig bakgrunn?

Ikke noe problem! Bare studér markedsføring og informasjonsarkitektur og webdesign i et par år og få praktisk erfaring omtrent like lenge først, så klarer du dette helt fint! ;)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]