Krav til nettsider?

Krav til nettsider?

Innleggav 1337 » ons 30.03.2011 1:03

Jeg skal vurdere/teste noen nettsider, jeg trenger derfor noen generelle kriterier/krav som stilles til nettsider.(kom gjerne med krav fra Nielsen & Loranger ...)

Når jeg sier krav, tenker jeg på f.eks: lite tekst/skrifttype og støttelse, eventuell beskrivelse av bedrift, tiden det tar å laste ned siden osv... Hvilke fler "krav" er det ?
medlem i 161 måneder
 

Re: Krav til nettsider?

Innleggav iBjorn » ons 30.03.2011 2:42

Mulig jeg misforstår, men her er noen generelle tips.

Nettsider bør lastes fort, så grafikk må brukes med omhu. Innlastingstid av sider vil jo selvsagt avhenge av båndbredde, men det er nok slik at man forventer relativt liten ventetid selv over 3G i dag. Sider som ikke lastes ned på 5-15 sekunder over 3G vil fort oppfattes som "trege" (pun intended). Gjenbruk av grafikk er flott siden man slipper å laste inn på nytt. Her har forresten iOS noe å gå på.

Nettsider må ha en lettfattelig og logisk navigasjonsarkitektur. Svært få vil i dag la seg imponere av nye og innovative måter å bygge slik struktur på. På samme måte som at bilfabrikantene plasserer rattet på samme sted og i noenlunde samme vinkel og høyde i sine biler bør man møte forventningene hos publikum med minst mulig "lugging" i form av gjettekonkurranser om hvordan man skal finne fram på et nettsted. Bare tenk på hvor ukomfortabel man føler seg når man låner en bil med automatgir hvis man er vant til manuell giring og vice versa. Vi mennesker liker systemer, vi finner trygghet i det kjente og vi føler mestring når vi kan ta ting i bruk uten å ta et kurs først. Bare tenk på Apples legendariske slagord "it just works". Mektige greier. Når det er sagt er det selvsagt et relativt stort handlingsrom i forhold til utforming og til en viss grad plassering.

Besøker man en bedrifts nettsider vil man i dag ganske sikkert ha forventninger om store deler av informasjonstilfanget. Det må være lett å finne kontaktopplysninger, en beskrivelse av bedriften med målsetninger og bedriftsfilosofi, ryddig tilgang til produktene og en lettfattelig formulering om hva bedriften driver med og framtidsvisjoner.

Et nettsted uten søkefunksjon vil i all hovedsak framstå som primitivt og amatørmessig etter dagens standard.

Kommunikasjon og formidling er veldig viktig. Et klart fokus, et enhetlig visuelt formspråk og et utvetydig budskap er viktige byggesteiner for å lage et håndgripelig produkt som kunden føler seg trygg på og kan håndtere. Luft er et kraftfullt virkemiddel når det blir brukt riktig.

Forsøk å tenke som en gjest når du bygger nettstedet. Hva hadde du savnet? Hvor hadde du forventet å finne søkeboksen? Skjønner du budskapet? Gjør deg selv litt i overkant "vanskelig" og konferer med andre.

Var det noe sånt du hadde sett for deg?

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Krav til nettsider?

Innleggav 1337 » ons 30.03.2011 12:25

Det var akkurat noe slik jeg tenkte meg.
Tusen takk!
medlem i 161 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]