Rapidweaver eller Dreamweaver?

Rapidweaver eller Dreamweaver?

Innleggav casablanca » søn 27.02.2011 10:59

Bør jeg satse på Adobe Dreamweaver CS4 eller Rapidweaver for enklest mulig å lage et nettsted?

Jeg har begge delene mens Rapidweaver (3.5.1) som jeg fikk gratis for noen år siden skal visstnok ikke være så komplisert å bruke samtidig som den er kraftig. Men siste versjon (som er mye kraftigere) er en betalingsoppgradering (US$ 30) og etter hva jeg forstår bør jeg kjøpe et plugin som heter "stacks" (US$ 25) som visstnok lar meg dra & slippe elementer på nettsidene. Og denne helgen har MacZot et tilbud på en pakke med nyttige "stacks" tillegg for halv pris (US$ 48).

Så da blir det enten Adobe Dreamweaver der jeg (såvidt jeg vet) ikke trenger å kjøpe noe ekstra, men et program som ser ut til å være veldig komplekst og ha en bratt læringskurve, eller å bruke en del ekstra penger på noe som visstnok skal være mye enklere å komme i gang med. Uten å ha investert så mye tid i hverken det ene alle andre programmet enda, hva ville dere anbefale jeg gjør?
Jeg ønsker å lage moderne og funksjonelle nettsider, men orker ikke å sette meg inn i javascript, AJAX osv. selv om jeg kan en del grunnleggende HTML og noe CSS.
medlem i 220 måneder
 

Re: Rapidweaver eller Dreamweaver?

Innleggav iBjorn » søn 27.02.2011 14:09

Du kan i grunnen ikke sammenligne disse to programmene. Rapidweaver er 100% template-basert (du kan lage dine egne themes hvis du er god til å kode), mens Dreamweaver er et oppblåst (bloated) everything-but-the-kitchen-sink kombinert WYSIWYG/kodebasert webutviklingsverktøy. Slik markedet er nå faller Dreamweaver mellom mange stoler; de som liker å kode for hånd foretrekker programmer som BBEdit, Coda, Espresso, TextMate etc. for kildekode og CSSEdit for CSS. De som ikke ønsker å kode (mye) har lettere og billigere alternativer i Flux 3 og Freeway Pro (sistnevnte lar deg ikke røre kildekoden i det hele tatt). Rapidweaver er temmelig låst til de temaene som følger med eller som du eventuelt kjøper fra tredjepartssider (det finnes en del gratis themes også). Sandvox og iWeb har sammenfallende funksjonalitet med Rapidweaver, men med et enda mer begrenset utbud av themes tilgjengelig. Jeg ville ha tatt en kikk på Flux 3 hvis jeg var deg, men vær klar over at dokumentasjon på det nærmeste er ikke-eksisterende. Det er et veldig kraftfullt program som har potensiale til å bli en reell utfordrer til Dreamweaver omtrent som Pixelmator vs Photoshop (når Pixelmator får CMYK-støtte og forbedringer på enkelte verktøy).

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Rapidweaver eller Dreamweaver?

Innleggav casablanca » søn 27.02.2011 22:09

Kan nesten virke som Adobe Dreamweaver er programmet jeg bør satse på av de to da.

Bortsett fra at det er "bloated" (vet ikke om du mener at det har en drøss av muligheter man aldri får bruk for, at det bruker unødvendig mye maskinressurser eller om det spyr ut en mengde ekstra kode/dårlig kode a la Microsoft Frontpage i sin tid), er det noen spesielle grunner til at jeg bør holde meg unna det? Jeg håper jeg tar feil av at det er så komplisert som jeg tror -har egentlig ikke prøvd det ut enda (kom som del av en Adobe pakke med mange andre programmer jeg kjøpte).

Kanskje det vil være enklere å laste inn det jeg så langt har kodet for hånd i HTML og CSS for så å videreutvikle det jeg ikke kan så bra i programmet...
medlem i 220 måneder
 

Re: Rapidweaver eller Dreamweaver?

Innleggav iBjorn » søn 27.02.2011 23:05

Vel, det jeg mener er at Adobe har en tendens til å "fylle på med mer" der de heller burde "slanket bort og rendyrket". Resultatet er at læringskurven slett ikke blir mindre bratt for hver nye CS-tapning. Photoshop er for eksempel nå også et videoredigeringsprogram (!). Det vil jeg påstå at er tullete, bortkastet og tilfører ikke noe av verdi for de aller fleste Photoshopbrukere. I tillegg er programmene veldig trege å starte og suger livet ut av alt som heter CPU og RAM. At du ikke kan velge bort den forbannede Adobe Bridge er et håpløst valg av Adobe. Listen min med ankepunkter mot utviklingspolitikken til Adobe er lang, men jeg skal ikke plage deg mer med denne enn å si at Dreamweaver ikke har vært noe unntak etter at Adobe kjøpte opp Macromedia. På de årene jeg har jobbet med disse programmene har multitasking mellom programmene bare blitt seigere og seigere, og jeg har parallellt med det blitt mer og mer interessert i alternativer. Når du nå allikevel er i den situasjonen at du har betalt klekkelig for en CS-lisens som inkluderer Dreamweaver er det jo såklart fristende (og god økonomi) å bruke det framfor å kjøpe en lisens på noe annet i tillegg. Hovedpoenget er at Dreamweaver og Rapidweaver har seg imellom to veldig forskjellige tilnærminger til webdesign og du må bestemme deg for hvilken funksjonalitet som passer din målsetning best. Uansett ønsker jeg deg lykke til.

Bilde

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Rapidweaver eller Dreamweaver?

Innleggav Granneman » lør 02.04.2011 16:58

Jeg bruker Coda fra Panic, uten tvil det beste verktøyet jeg har brukt for webutvikling. Samme folka som lager det veldig populære ftp-programmet Transmit. Coda, er ikke WYSIWYG, så du må jo kode HTMLen selv, men det er ikke så vanskelig, og er mange gratis ressurser der ute.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron