Justere nettside etter skjermoppløsning

Justere nettside etter skjermoppløsning

Innleggav Qaztex » tir 15.02.2011 1:01

Hei,

Jeg sliter litt med å designe nettsider med en størrelse som passer hver enkelt skjerm. Jeg lurer derfor på om det er ett par linjer med koder eller en annen lur måte for å få til dette?

At nettsiden er like stor og fin uavhengig av hvilken oppløsning skjermen til den besøkende på nettsiden har?

Takk for svar!

-Fredrik

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Justere nettside etter skjermoppløsning

Innleggav Forth » ons 16.02.2011 13:57

tror du må være litt mer spesefikk en dette.

Om du ønsker oppløsningsuavhengige nettsider er det flere måte å gjøre dette på. dog ingen måter med "et par linjer kode"

Enten må du tenke skalerbarhet under utvikling fra starten av. at du konstruerer HTML og grafikk på en måte som skalerer horisontalt og vertikalt, samt skrive innpakniningen, en wrapper om du vil, som er 100%. Du vil da oppnå en side som fyller hele nettleservinduet. men innholdstruktur må da som sagt være skrevet således at alt skalerer som du ønsker.

Et annet alternativ er å kjøre en oppløsningssjekk når siden lastes, og lage et alternaivt CSS Stylesheet for hvert oppløsningstrinn, fex horisontal bredde. dette krever da mange ulike stylesheet, med tilsvarende mange versjoner skrevet spesefikt for den skjermoppløsningen.

alternativ 3 er selvfølgelig flash, som er vektorbasert og skalerer uansett oppløsning, men flash blir jo igjen et litt annet segment, og jeg vet ikke om det er noe du kan eller vil gjøre.

Men som sagt. vær litt mer spesefik, gjerne med en URL og eksempel, så blir det lettere å eventuellt hjelpe :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron