Hva bør jeg lære mer av?

Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav asmaan » ons 26.01.2011 10:55

Jeg har tidligere studert webdesign, på den tiden det meste var bygd opp av tabeller og enkel css, og har nå lyst til å lære mer gjennom selvstudier. Først og fremst til eget bruk, men kanskje også kommersielt.

Hva burde jeg fokusere på å lære?
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav ak » tor 27.01.2011 0:57

Hvis du har noen ambisjoner i den retningen, og selvdisiplin, bør du du vurdere frontend programmering i Javascript, f.eks. på toppen av Sencha / Ext eller jQuery. Mer enn 50% av utfordringen er å bli kjent med disse bibliotekene.

Min erfaring er at Javascript ikke er lett og kan være rett frustrerende, men det er ihvertfall et veldig godt arbeidsmarked for de som har fått grep.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav wbmac » fre 28.01.2011 0:48

Så spørs det jo litt mer spesifikt hvor du er nå og hvor du vil ;)

Hva er "enkel" css i dine øyne?

Er det posisjonering av innhold/div´s og layout-jobbing du ønsker, finnes det masse å ta tak i på css-området.

Elller er det andre spesial-effekter eller interaksjon mot servere du tenker på?

Only you can tell...

8-)
medlem i 224 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav asmaan » fre 28.01.2011 13:03

Takk for svar! :-)

Ved enkel css, mener jeg mer eller mindre kun styring av tekst.

Jeg ønsker kun å opprette enkle nettsider for privatpersoner, mindre bedrifter, barnehager, med f.eks. innloggingsmulighet og muligheter for legge til bilder og tekst på en enkel måte for flere brukere.
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav ak » fre 28.01.2011 13:07

Da må du først og fremst bli kjent med et eller flere innholdssystemer, eksempelvis Wordpress eller Drupal, og etterhvert vil du sikkert få behov for å lære litt programmering når standardfunksjonaliteten ikke dekker dine behov.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav asmaan » fre 28.01.2011 13:15

Takker, skal undersøke nærmere :-)
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav wbmac » man 31.01.2011 14:26

Jeg sitter med en magefølelse av at du er ute etter litt opplæring på CSS generelt ;) Dette er basis-kunnskap som du må kjenne litt til før du stter i gang med mer avanserte greier!

Det finnes masse på nettet, det er bare å google på "css tutorials".

Problemet med en del av disse gratisvariantene er at det kan være vanskelig å få ordentlig oversikt, dersom det er det du trenger.

I så tilfelle anbefaler jeg STERKT komplette opplæringsmoduler (dog ikke gratis...), f.eks. fra lynda.com eller kelbytraining.com.

Lykke til!

8-)
medlem i 224 måneder
 

Re: Hva bør jeg lære mer av?

Innleggav asmaan » tir 01.02.2011 11:46

wbmac skrev:I så tilfelle anbefaler jeg STERKT komplette opplæringsmoduler (dog ikke gratis...), f.eks. fra lynda.com eller kelbytraining.com.

Lykke til!

8-)

Takk! Høres fornuftig ut, får se an tid og økonomi :-)
medlem i 219 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere