Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Yvonne Sariberget » tir 19.10.2010 17:59

Jeg er selv helt uten erfaring når det gjelder Webdesign. Men jeg har kjøpt meg en nettbutikk. Denne har en hjemmeside som er laget med HTML-koder.
For at jeg skal kunne redigere denne hjemmesiden selv i fremtiden må jeg ha et webdesignprogram som enkelt kan overføre hele hjemmesiden med alle HTML-kodene til min MacBook Pro.
Jeg har prøvd å få hjelp på Apple Support og lett på internett, men får ikke svar på hvilke programmer som kan gjøre dette.

Det beste hadde vært om iweb tok imot en hjemmeside laget med HTML-koder? Hvis ikke, gjør RapidWeaver det? Evt forslag til andre greie programmer til en rimelig pris?

Håper inderlig jeg kan få svar!

Vennlig hilsen Yvonne Sariberget
medlem i 161 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Kringon » tir 19.10.2010 20:23

Morn.

Både rapidweaver og iweb er (såvidt jeg har skjønt det) ikke programmer om kan redigere en hvilken som helst webside. Det KAN hende at du kan mase det til så du får ordnet det i rapidweaver, men jeg tror det er styr.

Jeg bruker Coda til nettside-koding når jeg skal redigere på eksisterende ting. Ref: små -touch-ups på en eksisterende nettside.

Kan du avsløre hva slags nettbutikk du har kjøpt? Hvor?

Mvh Kringon

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav TDSzevz » ons 20.10.2010 6:46

Så lenge siden du har kjøpt kun inneholder html og css så bør det ikke være så vanskelig.

Da ville jeg ha gått for Dreamweaver, setter du opp en site der så skal det være ganske så lett å håndtere det hele. Du kan prøve å google "dreamweaver site setup"

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Kringon » ons 20.10.2010 6:58

Dreamweaver er et kostbart alternativ (dersom du som meg er opptatt av å ikke stjele programvare).., men Dreamweaver har en del gode innebygde funksjoner.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Yvonne Sariberget » ons 20.10.2010 8:32

Takk for svar :) Jeg skal endre en del, også i layout, så jeg skal gjøre mer enn små touch-ups. Kan man fortsatt bruke Coda? Kan dessverre ikke fortelle hvilket firma enda.

Har sett på Dreamweaver, men det er som det blir nevnt ganske dyrt. Men jeg må kanskje betale såpass når jeg er i den situasjonen jeg er i?

Har funnet NVU på nettet - dette seg greit ut. Noen som kjenner til det? Her står det at man kan switche mellom HTML-koder og visuelt program, så da burde det ikke være noe problem å flytte inn denne hjemmesiden her?
medlem i 161 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Kringon » ons 20.10.2010 10:37

Altså: Coda er ikke noe WYSIWIG program...her er det ren tekst-koding, men den har en del gode hjelpeverktøy for å lette utviklingen.

Du kan skrive alt av plain-tekst kode i coda, men det er særskilt lagd for web-utvikling.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav RogerS » tor 21.10.2010 23:12

HEi!

Jeg mener du har kjøpt katta i sekken. At du har kjøpt en nettbutikk hvor du må ha et redigerringsprogram for å endre, høres gammeldags ut. Idag er det alle som bruker andre typer publiseringsløsninger for å lage en nettbutikk (sql server osv....)

I feks Joomla kan du redigere templates i text edit hvis du kan html koder. Templatene har ofte forum som man kan finne veiledninger i også.

Mvh Roger
medlem i 222 måneder
 

Re: Fra HTML-koder til enkelt webdesignprogram?

Innleggav Brakkvatn » fre 22.10.2010 11:00

Jeg må si meg uenig med RogerS. Tror ikke du nødvendigvis har kjøpt katta i sekken. Skal man endre utseendet på nettbutikken sin må man ofte redigere HTML og HTML-liknende filer.

Hvis jeg har forstått det rett så må du laste ned noen HTML-filer fra siden, redigere dem, og så laste dem opp igjen? Til dette kan NVU fungere til redigeringsdelen, men om jeg forstår riktig trenger du et FTP-program (eller SFTP) for å laste ned og opp filene.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]