Wordpress spørsmål

Wordpress spørsmål

Innleggav NewBee-Petter » tor 30.09.2010 22:32

Hei, jeg er helt fersk på Wordpress, men har nå fått opp en helt enkel hjemmeside.
Jepp, ikke helt vanlig å bruke Wordpress til en hjemmeside, men det funker faktisk ganske greit til annet enn å drifte en blogg. Enkelt for fruen å oppdatere siden med info.

Men det jeg lurer på, er at det tar ganske lang tid før forsiden er lastet. Har ikke noe fancy eller tunge bilder som skal lastes, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så tregt.
Med tregt mener jeg at det tar 3-5 sekunder før forsiden kommer opp. Er ikke det tregt da?

Tidligere hadde vi en helt enkel "vanlig" html side, men den var lynrask.
Er det noe måte jeg kan speede opp siden på?
Hvilke faktorer (uten om webhotell, domene,server,linjer) påvirker hastigheten i WP?
Har det noe å si at man har installert endel themes, plugins som ikke er i bruk på selve siden?

Svelger alt av tips, så bare kjør på.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Wordpress spørsmål

Innleggav admin » fre 01.10.2010 8:39

Forskjellen mellom en vanlig "HTML-nettside" hvor du kun har HTML-filer og en Wordpress side er relativt store.

Ved vanlige HTML-sider laster nettsiden inn dokumentet og tolker dette lokalt (clientside). Dette tar svært liten tid.

På en Wordpress-side må serveren først kjøre PHP-filene (serverside) som deretter spytter ut HTML-sider som nettsiden må laste ned og tolke lokalt (clientside). Som du ser av denne forenklede forklaringen, kan serveren/webhotellet avgjøre hvor raskt siden lastes.

Jo flere plugins som brukes, jo flere ting må serveren laste inn og lese. Jo tregere din server er, jo saktere vil dette gå.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Wordpress spørsmål

Innleggav NewBee-Petter » fre 01.10.2010 13:13

Ok takker for info, var ikke klar over at det er så forskjellig. Da kan det være lurt å sjekke om det ligger noen plugins, som man egentlig ikke trenger. Har lest en god del rundt omkring, og selve themes'et kan ofte være en avgjørende faktor på hastigheter, samt antallet php/sql oppslag som genereres. Skjønner at jeg har massevis å lære ennå, men det er jo det som er gøy.

Jeg regner med at det finnes verktøy som analyserer WP sidene, samt verktøy til å "trimme" databasen på servern.

Ok, får grave videre når jeg kommer hjem.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Wordpress spørsmål

Innleggav ArneArts » fre 01.10.2010 13:25

WP Super Cache er nesten obligatorisk på alle Wordpress-installasjoner. Det forbedrer hastigheten markant, og det er utrolig merkelig at dette ikke følger med som standard.

http://wordpress.org/extend/plugins/wp-super-cache/

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Wordpress spørsmål

Innleggav NewBee-Petter » fre 01.10.2010 17:57

Kjempe bra, ja har sett at den nevnt i flere forum, legger inn den nå.

Mange takk.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]