Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Innleggav Zeriz » fre 17.09.2010 0:10

Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside? Spørr bare ut av ren nysjerrighet. Vet det finnes mange måter å gjøre dette på, og èn av dem er å forklare for kunden at teksten burde skrives først, for å så rettes/endres på i ettertid ( da man i forkant selfølgelig har gitt dem en struktur på undersidene).

Det har skjedd for meg at nettsidene har blitt sett fattige ut på grunn av innholdet, og det er ikke altid like morsomt for min del, og heller ikke bra for kunden sin del.

Funker veldig bra å designe nettsidene etter innholdet, da CiK (Content is King!).

Vil veldig gjerne ha synspunkter på dette da jeg har bestemt meg for å produsere en Case Study på dette. :)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Innleggav Brakkvatn » fre 17.09.2010 10:44

En idé er å gi dem en CMS (Content Management System), slik at de sjøl har kontroll over hva som legges ut.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Innleggav Zeriz » fre 17.09.2010 16:21

Brakkvattn: Ja, det fungerer fint som oftest. Men det er faktisk i denne sammenhengen at ett av mine design har blitt ødelagt typografisk sett.

Litt for lite tekst og altfor mange bilder ble resultatet.

Vil gjerne høre flere synspunkter. :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Innleggav Kringon » fre 17.09.2010 17:04

Vel: Opplæring med kunden er jo et must dersom du prakker på de et CMS system de ikke har brukt før ;)

Ellers så er det vel greit å bli enige med kunden (det er tross alt de som betaler) om hvilken effekt DE ønsker at nettsiden skal ha. Når det er etablergjenstår det å fortelle de hvordan dette gjøres best mulig.

Det jeg tenker på her er om de vil ha masse nye henvendelser til bedriften sin via nettsidene, ønsker de å opplyse folk om driften sin, vil de generere salg? osv...

Nå bør de ha en egen interresse av å følge dine retningslinjer for hva de burde legge ut på nettsiden og hvordan.

I bedrifter med litt flere ansatte så kan det være lurt å ha en person som er overordnet web-ansvarlig. Arbeidsmengden her avhenger fra side til side..

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvordan gjør dere det med klienter og innhold på nettside?

Innleggav Zeriz » søn 19.09.2010 14:22

Helt sant. Man skal altid lære opp kunden i publiseringsløsningen som man leverer til dem, da dette som oftest er nytt for dem. Jeg bruker min egen publiseringsløsning, så det er som oftest nytt for de fleste, selv om det kan resemblere til andre publiseringsløsninger. :)

Ja, og det at man skal jobbe sammen med klienten for å få innholdet er jo greit nok, men når de får en publseringsløsning er det ganske lett for dem å endre innholdet (do'h ;p), og da kan det fort bli at de tror/vet en bedre løsning på innholdet, da igjen noe som ikke alltid er helt lurt.

Noen som kan komme med egne erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]