PHP Content script?

PHP Content script?

Innleggav Bjerha » søn 23.05.2010 17:04

Hei,
før noen prøver å skyte meg; jeg har brukt google! :-)

Jeg har for tiden fått interesse for webdesign. Er svært lite kreativ, men prøver mitt beste. Nå har jeg fått et greit design på plass, og ønsker å legge innhold på sidene. For noen år siden (kanskje 5-6) husker jeg et script som gjorde det slik at jeg hadde en "CONTENT" mappe, hvor alle tekstfilene var plassert. På den måten slapp jeg å ha tusen .html sider og oppdatere hver av disse om jeg gjorde endringer på designet..

Noen som kan hjelpe med dette, evt legge inn koden og how to?
Har noen gode tips til hvordan man får lagt inn et webgalleri? Siden vi driver med er hovedsakelig for å vise frem bilder.. på den fronten er vi kreative! :D

Ønsker å legge det inn på følgende side; http://www.vaarmedia.com. Driver også med en egen side, for å prøve meg frem.. som sagt; er helt ny på dette, og prøver meg litt frem. Spennende er det i hvert fall.

Tusen takk på forskudd! :-)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: PHP Content script?

Innleggav myPhone » søn 23.05.2010 20:17

Jeg hadde heller gått for en php-mysql løsning om jeg hadde vært dere.

Hvis dere absolutt vil gjøre det sånn kan dere bruke readdir() og include() eller file_get_contents(). Men må si at det å bruke at jeg anbefaler php/mysql.

Et annet tips.
Jeg hadde brukt følgende struktur på websiden istedet for å bruke table:
(Men det er bare et forslag)
Kode: Merk alt
<div class="frame">
  <div class="header">
    <a class="logo"></a>
    <ul class="nav">
      <li>.......</li>
    </ul>
    </div>
  </div>
  <div class="content">
  </div>
  <div class="footer">
  </div>
</div>

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: PHP Content script?

Innleggav Bjerha » søn 23.05.2010 20:40

Da skal jeg se på php-mysql løsning. Hadde forøvrig vært flott om du kunne gitt meg en link eller forklaring på dette. Finnes FOR mye informasjon på dette feltet etter min mening.. stakkars uten kunnskap blir helt.. lost.

Skal prøve koden din! :-)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: PHP Content script?

Innleggav myPhone » man 24.05.2010 20:04

jeg lærte det først ved å se på w3schools.com

her er også en grei tutorial som tar det som er mest basic

http://www.pixel2life.com/publish/tutor ... _on_mysql/

Men om du virkelig ikke har peiling er det kanskje likegreit å kjøre på med WordPress, eller bare få noen andre til å lage det. Dette er forholdsvis enkle greier, men det blir aldri perfekt på de første forsøkene. (Med mindre du ser for deg at du kommer til å utvikle websider i framtiden)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: PHP Content script?

Innleggav Bjerha » lør 29.05.2010 18:32

Tusen takk for svar folkens.

Har aldri vært relativt flink med dette, men kunne mye basic for en god tid siden. Har ikke særlig interesse av å utvikle websider - og trengte noe stabilt og greit hvor flere parter kan legge ut innhold. Wordpress har i dag så mange ulike muligheter og plug-ins, at vi valgte dette.

Uansett - takk.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere