sette opp php på en ftp server?

sette opp php på en ftp server?

Innleggav Ringnes81 » fre 30.10.2009 19:20

Hei. jeg har en hjemmeside som jeg har laget i Rapidweaver. Jeg har også en ftp server som jeg laster siden opp til og det fungerer veldig bra. problemet er at jeg har en side som er bygget på RapidBlog og dette er en php side. Når jeg laster den opp og prøver å gå inn på den så fungerer det ikke. Jeg har prøvd å sette meg inn i mamp og den slags men er ikke så enkelt. Hvordan kan jeg få serveren til å "lese" php? Hadde vært veldig kjekt med en god beskrivelse på dette. Godt forklart helst. mulig det finnes noen tråder på dette her inne men lette litt men fant ingenting. Håper det er noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg der ute.

Veldig gla for tilbakemelding...
medlem i 195 måneder
 

Re: sette opp php på en ftp server?

Innleggav ak » lør 31.10.2009 9:36

Å gi deg en fullstendig forklaring blir som å skrive en liten bok, så det er nok litt for mye å be om.

FTP brukes for å overføre filer. Programmene som gjør dette (FTP klient, server) har ingen anelse om det er bilder, HTML filer eller PHP kode du overfører.

Webserveren (ofte Apache) ser på filene som ligger i "document root", det vil si directoryet for websiden. Hvis noen etterspør en HTML fil , f.eks. http://dinserver/test.html , så gjør den ikke annet enn å sende tilbake <document root>/test.html

Webserveren har også et par "triks", f.eks. vet den som regel at hvis noen etterspør http://dinserver/ , uten noe filnavn, så ser den etter <document root>/index.html

Disse "triksene" kan utvides ved å installere ytterligere moduler. mod_php er en slik modul. Den sier at hvis filen ender på .php , så skal den ikke sendes direkte til brukeren. Istedet tolkes .php filen gjennom mod_php, og resultatet (som regel HTML) er det som sendes tilbake til brukeren.

Så du må antageligvis fortsette å jobbe med MAMP, eller leie et eksternt webhotell hvor PHP er ferdig satt opp for deg. Hvis du jobber på lokal maskin kan du droppe FTP og bare kopiere filene inn i mappen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron