Hvilket språk og løsninger ligger i bunn av YouTube.com?

Hvilket språk og løsninger ligger i bunn av YouTube.com?

Innleggav magnar » man 28.09.2009 16:24

Hei,

Noen som har peil på hvilke programmeringsspråk og webteknologi Youtube er bygd opp av?

Skal i gang med å produsere en stor lignende videoside innenfor en bestemt nisje og trenger vink for å få løst dette optimalt.

Vi skal ikke programmere selv, men benytte oss av eksterne programmere og designere.

Genialt om noen vet noe om dette...
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvilket språk og løsninger ligger i bunn av YouTube.com?

Innleggav ak » lør 03.10.2009 0:40

Ser ingen grunn til å stole på dette, men ser heller ingen grunn til at dere skal bygge på samme teknologi som Youtube. Den type skalerbarhet er noe du bekymrer deg over når du kommer så langt, ikke når du skal kladde.

http://highscalability.com/youtube-architecture

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvilket språk og løsninger ligger i bunn av YouTube.com?

Innleggav magnar » lør 03.10.2009 1:12

Takker!

Jeg har jo ikke peil på dette, men tenker finne riktige programmerere for denne siden ihvertfall.

Tenkte egentlig mest på hvilke programmeringsspråk de benytter seg av på interface og for best mulig ytelse/drift.

Samt for Vimeo. Hvilket språk er det som ligger i bunn her ?

Evt. tips til firma som kan produsere denne type løsninger for meg?
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvilket språk og løsninger ligger i bunn av YouTube.com?

Innleggav ak » lør 03.10.2009 8:05

Brukergrensesnittet her er veldig tungt. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om du skriver det i Python (f.eks. på toppen av Pylons) eller gjenbruker et PHP CMS.

Utfordringen er på backend siden, hvordan skal du lagre terabytes på terabytes med videoer på en måte som gjør at de blir spredd over flere servere, og samtidig så takler du når en video blir viral og x antall mennesker skal se den samtidig. De mest aktuelle der er C og Java, men jeg ville ikke bekymret meg alt for mye over dette inntil du har bestilt gigabit internett.

Du trenger også et lag for å rekomprimere videoene som lastes opp, med mindre du skriver en smart klient som bruker CPU kraft på klienten.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]