Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Bromle » lør 18.07.2009 19:12

Jeg har egentlig bare en blogg nå, men ble anbefalt å prøve nettbutikk. Jeg har søkt og søkt og kjenner jeg blir litt tom i hodet av all infoen. Fikk anbefalt oppdateringsfabrikken. De kommer ut med splitter nytt opplegg til nettbutikk ganske snart. Men så leser jeg at 299 pr mnd egentlig er ganske dyrt. Det er da jeg blir usikker. For jeg leser også at det finnes helt ned til gratis.

Dette er i helt liten skala. Jeg syr og scrapper og tror ikke det blir de store inntektene. Mulig jeg registerer meg på brønnøysund for å få no, men vil gjerne teste noen prøveversoner føst om mulig. Finnes det noen på norsk/skandinavisk er jeg superglad, men tar alt egenlig. Det må være enklest mulig siden jeg ikke orker sette meg inn i veldig masse siden dette bare blir biinntekt.

Og med det samme. Det jeg har prøvd å laste ned forstår jeg ingenting av. Hvordan går jeg frem når jeg skal laste ned og bruke det?

Jeg har Macbook OSX 10.5.7 og bruker Safari 4.0.2.

Vet ikke mer hva slags opplysinger dere trenger. Spør heller så svarer jeg som best jeg kan. Har litt greie på html og slikt, men ikke mye.
medlem i 208 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Macini » lør 18.07.2009 19:20

Du kan se på Joomla og VirtueMart som jobber bra sammen. Begge er gratis.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav ak » lør 18.07.2009 19:42

Det Macini foreslår krever at du har støtte for PHP og MySQL installert, en mulig løsning er MAMP. Da kan du også prøve OSCommerce og Drupal 6 + Ubercart 2.

Personlig synes jeg 299 pr måned er usedvanlig billig. Jeg ville vært skeptisk på kvaliteten på dette, men hvis den er god så skal det godt la seg gjøre å få det billigere. Be om referansekunder. Bare betalingsløsning for å akseptere bankkkort koster mere, det samme gjelder hosting og SSL sertifikat.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Bromle » lør 18.07.2009 19:59

Ok. Takk for svar begge to. Nå har jeg lastet ned og prøvd å innstalere J, men får det ikke til. Noen som gidder hjelpe meg litt trinn for trinn for jeg er ikke veldig sterk i engelsk :(

Når du sier at 299 er billig, så velger jeg å tro deg på det og glemme det jeg leste om at det var dyrt. Jeg har ingen anelse og får mulighet til å teste det ut i august.

Bare et litt annet spørsmål. Bør jeg egentlig ha nettbuikk og betalingsløsning? Er det ikke trygt nok å opprette en konto og be folk betale inn til det nr? Er jeg på villspor nå? Jeg mener, det er jo snakk om liten skala nå i starten. Bare lufter en tanke med dere.
medlem i 208 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav ak » lør 18.07.2009 20:32

Du må ihvertfall ha inn MAMP eller tilsvarende først. Kan uansett ikke hjelpe med step by step, bruker ikke Mac.

Innbetaling til konto, eventuelt PayPal fungerer helt fint. Hvis du ikke trenger å presentere et produktutvalg eller styre med ordre så ser jeg ingen grunn til at du skal ha nettbutikk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav ArneArts » lør 18.07.2009 20:46

Jeg har kikket litt på Shopify, og synes det ser bra ut. Det er ganske billig (fra $24/måned), støtter Paypal og Google Checkout, og du slipper å installere noe.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Bromle » søn 19.07.2009 14:26

Ok. Takker for svar. Jeg tror jeg går for å ikke lage webshop inntil jeg ser om det blir økt interesse. Men da leser jeg tråden igjen og tar tipsene med.

Nå lurer jeg på en ting. Jeg leter etter et ledig domene. Helst no eller com.

Nå har jeg funnet ut at nærhet eller nerhet er ledig. Hvordan råd har dere til meg ang æøå? Er det ok med nærhet? Og går det ann å bruke to nettadresser på samme blogg? Jeg mener, slik at både de som skriver med æ og ikke kan lese blogg/hjemmsiden, eller må jeg da lage to ulike blogger? Jeg vet vi ikke kunne skrive med æøå før, men nå lurer jeg på om det har endret seg? Vil aller helst ha med æ.
medlem i 208 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav ak » søn 19.07.2009 14:31

I utgangspunktet er det ikke noe problem å peke flere domener til samme nettside. Eventuelt må du få litt hjelp av de som drifter siden din.

Jeg ville vært litt forsiktig med epost, med for web mener jeg at domener med æ,ø,å fungerer greit i de fleste tilfeller.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Connecta » søn 19.07.2009 15:21

Heisann! Skal du starte scrappebutikk? Kjenner jeg deg fra andre forum tro?

Helt uavhengig av hva som passer til Mac, så vil jeg fraråde mamut sin butikkløsning, jeg kjente en del til den løsningen og det var lite brukervennlig. Som kunde tenker jeg det er viktig at produktantall oppdateres automatisk, og at handlekurven viser bilder, og kan lagres.
medlem i 177 måneder
 

Re: Lage nettbutikk, hvilket program og hvordan installere?

Innleggav Bromle » søn 19.07.2009 15:50

Takk for svar.
C: Mulig du kjenner meg fra før, men da får du sende meg en pm. Skal ikke starte scrappebutikk nei, mest sybutikk. Kanskje det kommer litt ferdige ting av scrapping på sikt. Vi får se.
medlem i 208 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron