Hvilket videoformat bør man bruke?

Hvilket videoformat bør man bruke?

Innleggav casablanca » fre 03.07.2009 13:25

Jeg skal hjelpe noen med å organisere en nettside og vedkommende har en del videoklipp (i .MPG formatet) som er ønskelig å legge ut på nettsiden.

Hvilket videoformat er best/mest kompatibelt å bruke på nettsider, slik at besøkende uansett nettleser/platform kan se dem?
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvilket videoformat bør man bruke?

Innleggav wbmac » søn 05.07.2009 12:03

Umulig å helgardere seg 100% når det gjelder video-formater.

Hvem er primær målgruppe? Og hva slags utstyr dominerer i denne målgruppen?

I Win-verdenen har "alle" WMV formatet, på Mac QT.

Et felles multiplum er MPG2, samtidig vet jeg at enkelte bedrifter bedrifter har fjernet mulighet for MPG2 innhold fordi man da kan spille av dvd-plater... :-!

Mange Win-brukere har QT installert, mange Mac-brukere har også Flip4Mac installert så man kan spille av WMV-videoer...

Det formatet som har aller størst felles installasjonsbase er Flash Video (FLV). Men det er ikke sikkert at det passer prosjektet? 8-)

Klokere???
medlem i 225 måneder
 

Re: Hvilket videoformat bør man bruke?

Innleggav casablanca » søn 05.07.2009 14:26

Litt klokere, men også litt mer forvirret :-P
Målgruppen er "vanlige" mennesker -ikke datafolk. De fleste er gjerne Windows/Mac brukere som ikke har installert noe ekstra.

Bør jeg kanskje tilby flere type videoformater for hver video?
Eller en "klikk her" om du ikke kan se videoen for å laste ned et plugin/nettlesertillegg?
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvilket videoformat bør man bruke?

Innleggav wbmac » søn 05.07.2009 15:10

Dersom nettstedet er et vanlig og åpent sted, mao IKKE Intranet el.l., kan du regne med at både MPG2 og FLV kan brukes.

Er det korte video-snutter, hadde jeg satset på FLV. For å hindre tekniske problemer til sluttbrukers nettleser, kan man ifm eksportering til FLV legge inn en "detect Flash version". I tilfelle problemer vil nødvendig link dukke opp av seg selv.

FLV har tradisjonelt hatt problemer med video-snuttter av litt lengre lengder. Det har ikke vært noen direkte link mellom lyd og bilde slik at synk ble etter hvert borte. (Akkurat det vet jeg ikke om de har fikset i siste versjon...)

Er vidoene over en viss lengde, tror jeg MPG2 vil være best.

Fasiten på det ene eller det andre finnes ikke. Testing og vurdering må utføres :-/

Eks på vurderinger som bør gjøres:
- Er det ikke et problem med evt mindre drift av lyd/bilde (eks tale hvor man ikke ser munnen til taleren), kan FLV være akseptabel uansett lengde!
- Med videoer i MPG må testing av evt konvertering foretaes for å sjekke kvalitet. Har dere tilgang til originalene, kan dere jo konvertere til hva som helst.
- Begrensninger på størrelse/format på server?
- Er det noe problem for sluttbruker at vedkommende EVT må laste ned et programtillegg, f.eks laste ned QT dersom dette ikke er installert fra før? Vurdering av type nettsted/type kunde må gjøres for å få svar på det.

Begynner det å bli klar at det ikke finnes noe 100% svar på dette?

8-)
medlem i 225 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]