Feil farger i nettleser

Feil farger i nettleser

Innleggav Lokehue » tor 02.07.2009 16:05

Jeg får feil på fargene i en fil fra Photoshop til nettleser. Blått går mot grønt, og mørke, duse rødfarger blir kraftige og lyse, alt blir feil.

Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Problemet oppstår i Firefox 3.5 og Opera 10.0, men (tilsynelatende) ikke i Safari 4.

Hvis jeg f.eks tester disse RGB fargene:

4EA1C6
960000
63adcd

Blir denne filen:
Bilde

...seende slik ut i fire forskjellige programmer:
Bilde

(nå blir det antagelig noe mer forvrenging fra Skitch-screenshotet)

Noen som kan oppklare dette for meg?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Feil farger i nettleser

Innleggav tjodolv » tor 02.07.2009 16:19

Det har med fargeprofiler å gjøre. Safari er den eneste nettleseren som benytter seg av fargeprofilen som er inkludert i bildefilen, og den tegner derfor fargene slik de vises i Photoshop.

Jeg vet ikke hva du har lagret filene med, men forsøk å gjøre disse innstillingene:

1. Sett fargeprofilen i Photoshop til sRGB (for web-arbeid er dette en sikker vinner. For fotografi-puristene vil mange hevde at AdobeRGB(1998) er best). Hurtigtast: [Cmd]+[Shift]+K
Bilde

2. Når du lagrer, bruk "Save for Web" (hurtigtast [Cmd]+[Alt]+[Shift]+S) og ikke inkluder ICC profile:
Bilde

Da tror jeg det skal funke (det gjør i alle fall det hos meg, håper ikke jeg har glemt noen annen innstilling) :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Feil farger i nettleser

Innleggav Macini » tor 02.07.2009 16:21

Det kan være på grunn av at Safari viser fargeprofiler, det gjør ikke de andre nettleserne. Ta et søk på fargeprofiler på forummet, så finner du sikkert mange tråder om emnet.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Feil farger i nettleser

Innleggav Lokehue » tor 02.07.2009 16:55

Takk for svar :-) men klarer likevel ikke å unngå forvrenging. Skiftet profil, men allerede når jeg får opp Save for Web så ser det feil ut:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Feil farger i nettleser

Innleggav tjodolv » tor 02.07.2009 17:09

Hmmja.. Det stemmer vel med nettleseren i det minste? Altså at feks fargen rgb(255,245,235) i nettleseren blir det samme som den fargen satt i photoshop og så "Saved for Web"?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]