Wordpress temaer og egne hjemmesider

Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav casablanca » søn 11.11.2007 17:19

Jeg ønsker å oppdatere noen gamle websider med nytt utseende og funksjonalitet og i den sammenheng fant noen gratis maler som passet meg utmerket.

Men malene er såvidt jeg forstår en "Wordpress theme" og jeg er litt forvirret. Innholdet av malen kom i form av en rekke PHP filer, en Javascript (.JS) fil, en CSS fil og en mappe med bildefiler (menyknapper, bakgrunn osv.), men altså ingen HTML fil.

Jeg hadde regnet med en HTML fil i tillegg til dette, der det eneste jeg trenger å gjøre er å legge inn tekstinnholdet, lenker og slik.

Videre forstår jeg ikke helt hva Wordpress går ut på. Jeg har vært inne på hjemmesidene deres og har fått med meg at de gir gratis nettsteder til folk i form av "blogger" som etter det jeg forstår er en type elektroniske dagbøker som oppdateres jevnlig. Men jeg ser også at Wordpress er et nedlastbart program som jeg ikke helt forstod noe av (ZIP fila inneholdt lignende filer som i det temaet jeg lastet ned tidligere), og jeg begriper ikke helt hvordan dette skal brukes/installeres på Mac maskinen min.

Er det slik at malen jeg lastet ned er beregnet for et spesiallaget system i motsetning til vanlige websider?
Isåfall, hva skal til av redigering for å få gjort den brukbar til vanlig bruk? Jeg skal ikke sette opp en blog der alle og enhver kan skrive inn ting, men en vanlig side som folk kan lese, og jeg fant et tema som jeg likte utseendet/funksjonaliteten til.
medlem i 221 måneder
 

Re: Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav gedde » søn 11.11.2007 17:38

Wordpress er et innholdstyringsystem til websider (CMS).
En wordpress theme er et ferdig laget utseende som wordpress kan bruke for å presentere sitt innhold.

For å innstalere Wordpress må du laste opp filene via FTP til webserveren din, så åpner du webleseren din og skriver inn adressen til siden din. Der vil en veiviser hjelpe deg gjennom innstlasjonen. Webserveren din å støtte PHP version 4.2 eller nyere og MySQL version 4.0 eller nyere.

Isåfall, hva skal til av redigering for å få gjort den brukbar til vanlig bruk? Jeg skal ikke sette opp en blog der alle og enhver kan skrive inn ting, men en vanlig side som folk kan lese, og jeg fant et tema som jeg likte utseendet/funksjonaliteten til.


Redigering krever php og html kunnskaper. Du kan sette opp Wordpress slik at brukere ikke kan registrere seg, da vil sidens innhold kun bli redigert av deg.
Sist endret av gedde den søn 11.11.2007 17:43, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav Anne-Marie » søn 11.11.2007 17:41

Wordpress er en applikasjon som du kan laste ned, tilpasse og legge ut på dine egne nettsider. Applikasjonen er skrevet i php, og krever blant annet at du har en database der innholdet kan legges. Det er altså mye mer enn noen maler for å lage en nettside, som kanskje er det du ser etter?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav kajac2 » søn 11.11.2007 17:44

Wordpress er et system som lar deg redigere med hjemmesiden via nettleseren, sånn at du logger inn på nettsiden med passord og brukernavn. Jeg har selv en Wordpress-side, http://bloggen.frac.dk, som fungerer strøkent. Temaet/stylen er et delvis hjemmelaget tema basert på GlossyBlue
medlem i 198 måneder
 

Re: Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav casablanca » man 12.11.2007 2:31

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår, men Wordpress er altså et system for "Blog" sider som skal gjøre det enkelt for alle og enhver å lage blogger?
Så istedenfor å sitte med en ASCII teksteditor, redigere HTML (og evt. CSS) koden om man skal legge inn noe nytt så gjøre det hele via et enkelt web grensesnitt?

Det ville jo vært flott, men jeg har i alle år fikset websider "manuelt" som nevnt ovenfor og skal ikke endre på sidene så ofte at jeg trenger et web-grensesnitt for dette.

I min nygjerrighet har jeg både registrert meg hos Wordpress der jeg testet ut det å lage en egen blogg. Men altså, det er ikke en slik "dagens nyheter" type side jeg jobber med. Deretter har jeg altså prøvd meg på selve Wordpress programmet som jeg ikke har fått til. Noen greier med oppsettfiler som jeg ikke forstår.
Jeg fant riktignok en installasjonsinstruks sammen med filene, men de hjalp ikke stort.

Uansett, jeg tror ikke jeg har behov for et Wordpress system da jeg for det første skal tilpasse HTML og CSS koden til mine egne ønsker uansett, og så kommer jeg ikke til å endre sidene daglig heller, som i en blogg.
Derfor lurer jeg på om det finnes en måte å redigere eller konvertere Wordpress temaer til vanlig HTML og CSS?
medlem i 221 måneder
 

Re: Wordpress temaer og egne hjemmesider

Innleggav iBjorn » man 12.11.2007 2:55

Såvidt jeg har skjønt kan du legge til andre typer sider enn bare blogg i WP. Du kan til og med velge at «hjemmesiden» ikke er bloggen, men en helt ordinær, statisk side av typen «Om meg» eller «Velkommen til mine hjemmesider» slik vi nostalgisk kan huske dem fra slutten av det forrige århundre. Det som er bra for deg med dette er at du kan få i pose og sekk; du kan beholde designet slik det er og lage akkurat den typen side du faktisk ønsker samtidig som du beholder fordelen av en programvare– såvel som maskinvare–uavhengig løsning der du kan redigere siden(e) like greit (mer eller mindre – allting er relativt) fra iMacen på hjemmekontoret som fra Windows '98–vidunderet på den ikke altfor veldrevne internettkaféen på hjørnet eller din sære fetter Ole Ivars Linuxkasse i kryssfinér.

One.com har etter mitt skjønn en god kombo av specs kontra pris hva webhotell angår.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron