Macbook Pro eller Mac Pro?

Macbook Pro eller Mac Pro?

Innleggav danielhemstad » tir 17.04.2012 20:36

Hei.
Dette er min første post her på forumet, så håper jeg har skrevet det på riktig sted :)

Jeg skal nå gå til innkjøp av en ny mac, brukt riktig nok.

Jeg har ett lite hjemmestudio hvor jeg til høsten skal spille inn en demo med bandet og har hatt tenkt til å gå til innkjøp av en Mac Pro, men så begynte jeg å tenke at hvis jeg kjøper en Macbook Pro istedet vil den da være bedre å bruke live en min Macbook, og vil den funke brukbart til studio bruk?

Live bruker jeg ett midi-keyboard som jeg kjører gjennom en Ableton Live og ut av en Mbox 2 mini.

Med Vennlig Hilsen

Daniel Hemstad
medlem i 144 måneder
 

Macbook Pro eller Mac Pro?

Innleggav o.m. » ons 18.04.2012 0:45

Jeg har spilt inn opptil 14 spor i gangen (brukte 7200rpm eksterndisk over FireWire400 den gang, har også brukt interndisken), og kjører prosjekt med opp mot ca 40 audiospor og endel plugins og tidvis noe softsynther. Bruker Logic Pro 9, RME Fireface800 og MacBook 2,2GHz fra 2008 m/ 4GB RAM.. Det hender seg jeg får System overload, men ikke irriterende ofte. Bruker også maskina til mye annet, og har også brukt den live tidligere (Kontakt og Mainstage).

MacBook Pro høres kraftig nok ut til ditt behov, ja. :)
Selv håper jeg å holde ut til neste generasjon med 15" kommer ihvertfall.
medlem i 180 måneder
 

Re: Macbook Pro eller Mac Pro?

Innleggav danielhemstad » ons 18.04.2012 11:22

Tusen takk for raskt svar :)
Da går jeg nok for en macbook pro :)
Skulle gjerne ha venta til neste generasjon jeg også, men som student så strekker ikke pengene til.

En annen ting nå som jeg først er i gang.
Min macbook har 5 GB med ram, hvis jeg kjøper en macbook pro med f.eks 3 GB ram, kan jeg da bytte ut de med de som sitter i macbook'en min eller trengs det en spesiell type ram til macbook pro?
Bruker softsynth's relativt ofte, så trenger så mye ram som mulig :)

MVH
Daniel Hemstad
medlem i 144 måneder
 

Re: Macbook Pro eller Mac Pro?

Innleggav o.m. » ons 18.04.2012 11:42

Du må nok sjekke ut hvilken type RAM den aktuelle maskina krever, og hva du har.
Her er en praktisk side som beskriver hva som sitter i de ulike maskinene oppigjennom: http://www.apple-history.com/

Tror forøvrig ikke RAM koster all verden (f.eks fra Komplett, ikke fra Apple selv).

Vil tro du kan få mye for pengene for en brukt MacBook Pro, ja.
Det verserer stadige rykter om at MacBook Pro 15" kommer i slutten av april, så mulig prisene faller ytterligere da..
medlem i 180 måneder
 

Re: Macbook Pro eller Mac Pro?

Innleggav danielhemstad » ons 18.04.2012 11:59

Tusen takk :)
Skal sjekke ut linken :)

Har nok ikke fått tjent opp penger før slutten av April uansett, så kanskje jeg er heldig :)
medlem i 144 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]