MacbookPro + headset = susing!?

MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav jana » fre 10.02.2012 0:08

Hei,
jeg kjøpte meg nye øreplugger i dag, Ultimate Ear Triple Fi 10.
Når jeg kobler de til Macn for å høre musikk får jeg kraftig susing i bakgrunnen,
og lite bass og mye discant når jeg lytter til musikk. Overhodet ikke imponert over lydkvaliteten. Litt betenksom over at susingen er så høy, så håper noen andre har samme pluggene her inne og kan fortelle meg om det er sånn hos de også... Vet ikke om det skal være slik eller om det er en feil.

Øreproppene har fått best i test i flere tester, og kostet 2000 kr. Koss-settet mitt til 250 kr gir fantastisk lyd i tillegg, og nesten ikke susing i det hele tatt når jeg kobler det til. Testet også ørepluggene som hører til mp3-spilleren min(apple, hvite standard billige). Bare lav susing her også og god bass og lyd..

Noen som har Ultimate Ear Triple F10 og har samme "problemet" med susing?
Eller skal det være slik? Er det noe feil med de eller er de rett og slett bare elendige?

Og hvordan fungerer forresten kjøpsloven når en kjøper øreplugger i butikk? (Eplehuset)
Har man rett til å bytte når man ikke er fornøyd med kvaliteten på en vare?
Jeg har jo åpnet og testet ørepluggene, så det er jo ikke bare å gå tilbake med de..
Men synd å kjøpe så dyre øreplugger til 2000 kr når Koss settet til 250 kr gir bedre lyd.
Føler meg nesten litt lurt..
medlem i 189 måneder
 

Re: MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav jana » fre 10.02.2012 12:08

Oppdatering: Har snakket med Eplehuset nå og de sier jeg ikke får byttet øreproppene, men at de kan sjekke om det er noe galt med det. Hadde jeg kjøpt det via nettet så hadde jeg hatt angrerett, men ikke ved kjøp i butikk. Jeg blir rasende! Har kastet vekk 2000 kr på ørepropper som er helt ubrukelige.

Er det noen som har samme proppene som kan sjekke om de suser når de kobles til Mac? Og er bassen omtrent fraværende som hos meg? Når jeg lytter til lavmælt musikk så hører jeg like mye susing som musikk.

Får altså ikke bytte de og nekter å selge videre noe som er så dårlig,
så proppene gikk nå rett i bosset. 2000 kr rett ut vinduet.
Aldri mer handle på Eplehuset.
medlem i 189 måneder
 

Re: MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav HenrikWL » lør 11.02.2012 14:30

Så, i stedet for å få Eplehuset til å sjekke om det er noe galt med dem slik de tilbød, så kastet du dem? Det var vel litt overilt?

Ikke kast dem uansett, send dem heller til meg. Jeg kan betale frakten. :P

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav svano » lør 11.02.2012 15:19

Får du samme susing når maskinen kjører på batteri, jordet strøm og ujordet strøm? Min erfaring er at en del små plugger (lettdrevne headset) påvirkes mer av den "bakgrunnsstøyen" som vil være til stede i en datamaskin enn hva f.eks. større klokker gjør. Apple sitt eget headset er ganske tungt å drive (min erfaring) og er dermed ikke like påvirket av denne støyen (gir lite lyd ut i forhold til signalstyrke inn sammenliknet med andre plugger og dermed må signalstyrken økes mens bakgrunnstøyen forblir uendret).

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav Simm » søn 12.02.2012 14:36

Velkommen til verdenen av ufordekt lyd..!
Med et såpass dyrt (relativt) headset bør du kunne forvente å høre "ting" du ikke hører på et billig Appleheadset..;)

Lydutgangen i computere er ikke mye å skryte av, selv på nokså bra maccer..De kan låte greit, men med dyrere headset er det stor forskjell hvis man kjøper et eksternt lydkort med bra hodetelefonutgang. (et godt tips: http://www.lydrommet.no/produkter/hodet ... nologi-sp/)

Når du sier "susing" kan du beskrive mer nøyaktig? - er det ren sus eller mer jordingstøy? Eller annet ?

Denne typen propper er det endel "mekk" med å få til å låte "riktig" inne i ørene..Det har mye å si hvor dypt de sitter og hvor tett det er...Spesielt bassen blir borte hvis de ikke er langt nok inne i ørene..Ofte må man venne seg til å bruke dem og noen blir aldri komfortable med slike..
medlem i 207 måneder
 

Re: MacbookPro + headset = susing!?

Innleggav Forth » man 13.02.2012 1:49

håper da virkelig du ikke kastet et par propper til 2000kr.

Det er altså 2 alternativer. Enten så "bruker" du de feil.
Som nevnt her er ikke lyden på de fleste in-ear headset mye å skryte av om du ikke får slikkelig tettning i ørekanalen.
Nå skal det sies at du får faktisk dårlig lyd om du dytter dem FOR langt inn også.

Det følger som oftest med flere silikonpropper å bytte med slik at du finner en som passer din øregang best, avogtil må man bruke ulik str på hvert øre også, inge er like vet du ;)

Alternativ nummer 2 er at det faktisk er noe galt med produktet.
Da har du reklamasjonsrett samme om det er på eplehuset eller ei. Men for meg høres det ut som du har forsøkt deg på "angrerett" og å få pengene dine tilbake.
Dette er ikke butikken pliktet å gjøre når du har handlet over disk, men handler du på nett så er dette lovpålagt i norge. og tro meg, det svaret du har fått får du de fleste steder, ikke bare hos eplehuset.

Uansett, er varen defekt er eplehuset pliktig til å utbedre feilen, du får nok ikke pengene tilbake, og heller ikke et nytt headset, men de prøver kanskje å reparere. Noen velger derimot å omlevere varen istedet for å forsøke å utbedre feilen, dette som oftest om det er mye arbeid for butikken å returnere produktet for service.

Gjør du dette og får utbedret eller ny vare tilbake og dette fremdeles ikke lever opp til standarden din kan du returnere en gang til med ønske om å utbedre feilen.
Merk at dette kun er om produktet faktisk er defekt, noe det høyst sannsynlig ikke er om du får en ny vare. Da blir det vel faktisk en vurderingssak om varen er defekt eller om den kun ikke lever opp til din standard.

Og er varen i orden men det kun du personlig som ikke er fornøyd med kvaliteten er jeg nok sikker på du får solgt privat for langt mer en søppelkassa di betaler ;)

Men som andre sier, gi litt mer detaljer.
hvordan høres "støyen" ut? er dette kun når du kopler heasettet i mac'en? funker det fint på en iphone/ipod feks?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron