Trenger noen gode råd

Trenger noen gode råd

Innleggav oberonic » ons 10.08.2011 0:44

Jeg har kjøpt meg en iMac, og har bestemt meg for å investere i et RME fireface 400 lydkort, med firewire (eldre modell)
Eller RME Fireface UC, med USB (2.0)

Bekjente av meg har Fireface 400 med firewire, og ingen av dem har hatt problemer.
forskjell mellom USB og firewire modellene skal være minimale. Jeg er usikker på om jeg skal velge firewire, eller usb. Ved å velge firewire, bruker jeg opp iMac`ens eneste fw. port. Velger jeg usb, frigjør jeg fw porten til f.eks. ekstern harddisk, men overføringshastighet fra lydkort blir vel redusert. Thunderbolt disk har jeg ikke råd til nå.

En ting til: Forslag til et godt musikkprogram? Jeg er temmelig lei av Nuendo. Jeg har lyst på et intuitivt program, hvor man kan bearbeide samples i samtid (beat slicing), og vurderer Ableton. Noen som bruker Cacewalk? Siden dette er laget av Apple, er vel sjansen stor for stabilitet?
medlem i 152 måneder
 

Re: Trenger noen gode råd

Innleggav Fredhalv » tir 16.08.2011 21:16

Cakewalk? Jeg antar du sikter til Logic. Dette er ett veldig viabelt lydprogram som har forbedret seg ekstremt de siste årene, prisen er også veldig bra med tanke på alt du får med av software synther osv.

Selv bruker jeg Pro Tools som jeg anbefaler på det sterkeste. Pro Tools 9 kom nylig ut og du kan med det bruke hvilket som helst lydkort. Prisen ligger rundtom den samme som Logic, men du får dog med mindre ekstrasoftware.

Begge programmene gjør alt du ber om, men sjekk ut Logic. Det er litt enklere og bedre med tanke på selve produksjon delen, lettere arbeidsflyrt.
Du kan laste ned demo i appstore vil jeg også tro.

Hvis det er beats du driver mest med slik jeg forstår det bør du også ta en titt på Reason. Eneste ulempen er at du ikke kan ta opp audio i det, men på sampling og beatslicing er det kongen utenom en mpc såklart :)
medlem i 204 måneder
 

Re: Trenger noen gode råd

Innleggav XVegard » ons 24.08.2011 2:35

Mine råd

Logic er det jeg bruker mest. Det er den beste "in the box" løsningen du får. Du har alt du trenger der av synther, sampler og trommemaskin for å bruke et eldre utrykk. Supert å jobbe med både med software instrumenter (3. Pats og, add Native Instruments og du har et state of the art produksjonsverktøy) og recording og mixing.

Ableton Live er nitt DAW 2. Det er fordi jeg liker måten man kan jobbe med looper, parts, clips og hva man vil kalle det. Er ikke noe glad i synthene som følger med, men den har støtte for AU, VST osv. Veldig bra som add on til andre DAW, men mange bruker bare Live fra start til slutt og.

Notasjon brukte jeg Finale til før jeg gikk over til Sibelius som jeg synes er mye bedre til komponering og kreativt bruk.

Ellers kikker jeg på nye Pro Tools. Tidligere har vel det vært mer rettet mot recording enn kreativt bruk. Virker dogvsom de har kommet seg på den fronten. Ser ut som det er fare for at Apple kjører Logic i grøfta neste versjon, og da er vel PT livbåten min...

Ikke brukt Cubase på 10 år. Og Digital Performer har jeg ingen erfaring med brukte foresten Cakewalk til nidi en gang i tiden, men vet ikke hvordan det er nå bortsett fra at det ser ut som et likeverdig program med resten.
medlem i 193 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere