Når kommer Logic 10?

Når kommer Logic 10?

Innleggav begriper » man 08.08.2011 20:03

Jeg lurer på om noen av dere vet sånn omtrent når Logic 10 kommer. Logic 8 som jeg har nå virker ikke under Lion. Har lett rundt på nettet, men det spriker veldig når det gjelder dette med når den nye versjonen kommer. Setter utrolig stor pris på et svar, da jeg kunne tenke meg å gå direkte fra 8 til 10! :-)

iMac i7-prosessor 1TB Harddisk 8 GB RAM
MOTU UlraLite eksternt "lydkort"
Logic 8.01
medlem i 214 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav Fredhalv » tir 16.08.2011 21:27

Vel.
Normalt har apple gitt ut en ny versjon av logic med 2-3 års mellomrom. Så med tanke på at Logic 9 kom i 2009 burde egentlig Logic 10 være rett rundt hjørnet nå eller komme ut til neste sommer. Man vet aldri med Apple.

Personlig vil jeg anbefale deg å prøve ut Pro Tools.

Driver du med lyd på dagligbasis enten til hobby eller seriøs bruk anbefaler jeg deg sterkt å bare skifte tilbake til Snow Leopard. Det nyeste er ikke alltid det beste. Jeg venter alltid noen mnd til ett halvt år før jeg oppgraderer. Da støttes de meste programmene. Slik det er nå er det veldig mange programmer som ikke funker med Lion enda.
medlem i 205 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav begriper » tir 16.08.2011 22:12

Takker for tilbakemeldingen.
medlem i 214 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav svendheim » fre 19.08.2011 1:46

Hvis du er hypp på å prøve noe nytt, kan jeg på det varmeste anbefale Reaper. Veldig billig, funker med de aller fleste VST-plugins, er stabilt og lett å bruke.

http://www.reaper.fm

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » tir 23.08.2011 19:36

Jeg lurer og på dette, men ikke fordi jeg absolutt trenger en Versjon NÅ. Det har mer å gjøre med enstadig økende frykt for at Logic 9 skal bli minsiste ;(

Jeg vet nada om videoredigering og har aldri redigert et filmklipp selv, men jeg har fått med meg reaksjonene til pro markedet på Final Cut X. Tar Logic samme vei er det over og ut. Det er trist, men jeg annser sjangsen for at Apple vasker ut pro markedet ( apps, mac pro etc.) som rimelig høy. Er derfor jeg forbereder meg på en mulig flukt fra Logic og kanskje Apple og (om de dropper å lage workstations).

Kanskje slipper de en ny Logic boxed med hele gamlepakka og noe nytt.

Alternativene er verre...

Logic i Appstore bare for å få det også dit, kan bli katastrofalt. Hvordan skal de gjøre det? Er kanskje litt drøyt download med tanke på at L9 er over 50Gb med content allerede.

Så hva gjør de da? Lager en litt mer avansert Garageband uten samplebiblotek eller noe slik? FCPX var jo etter hva jeg har hørt en slags "downgrade" mot iMovie.

Uansett kan jeg ikke helt se for meg hvorfor de skulle garagibandisere Logic. Garageband har da knapt noen brukere i det hele tatt. Skjønner seriøst ikke hva Apple skal med det programmet. De fleste andre tingene i iLife er jo nyttig for mange "vanlige brukere" GB er ikke det fordi selv de mest nybakte studiospirene på gutterom rundtom ikke bruker det. Observasjoner på nettforum osv. Der kommer de nye og vil ha hjelp/tips om Logic, Cubase, Pro Tools osv Jeg greier bare ikke å se hvor brukergruppen til GB er, derfor jeg tviler på at det finnes.

Og det er grunnen til at jeg ser et lite håp om at Logic forblir Logic.

Ser ut som det er Pro Tools eller Digital Performer som blir livbåten min om spådommene går slik jeg sitter å skremmer meg selv nå.

Ok d var noen tanker...
medlem i 194 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav Fredhalv » tor 25.08.2011 18:37

Det var mye reaksjoner når FCX kom ut, men det var gutta på høyt filmstudio nivå som klagde. Mangel på edl og xml, ingen import av gamle prosjekter fra tidligere versjoner o.l. Dette betyr ikke at programmet er dårligere, bare mindre rettet for de største gutta på scenen.

Apple er jo kjent for å gjøre ting brukervennlig, men de er også kjent for geniale løsninger med ekstremt gode resultater, noe faktiskt FCX har.

Se på det slik. Pro Tools har full backwards compability ned til pt4 ellerno, men alle samt Avid/digidesign vet at for å lage en bedre motor må det faktiskt fjernes. Pro Tools har mye "feil", men dette kan ikke fikses uten videre uten å fjerne kompabiliten med gamle prosjekter.

Logic er per idag best egnet til selve produksjonsfasen av musikk fremfor miksingen. Dette har apple god mulighet til å melke enda mer ved å forenkle det mer mot garageband nivå. Jeg håper ikke at de gjør det, men blir ikke overasket hvis de gjør det. Da ser jeg for meg en mer leken versjon der man har enda bedre mulighet for å la inspirasjonen flyte fremfor å stresse med knotete løsninger.

Da ser jeg for meg at jeg faktiskt kan produsere i Logic og mikse i PT.
Pro Tools har alltid vært platformen for miksing. Det har mange feil og knotete løsninger når det gjelder MIDI. Fokuserer de for mye på dette ofrer de tid de kunne brukt på å gjøre mikse opplevelsen bedre. Jeg ser for meg det motsatte med Logic.
Det hørres kanskje litt teit og dyrt ut å bruke 2 programmer, men Produksjondelen og Miksedelen er faktiskt 2 vidt forskjellige ting.
Jeg ville foretrukket å hatt ett program spesial utviklet til en ting og være super på det fremfor noe som kan alt men mangler det lille ekstra.
medlem i 205 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » fre 26.08.2011 0:40

Jeg liker foresten å mikse i Logic og uten at jeg skal protestere på at PT er bedre til det. Jeg har begynt å sette meg inn i PT i dag faktisk. en av grunnene til det er at jeg har brukt Sibelius mye det siste året og det har ikke fungert optimalt å flytte ting derfra til Logic.
medlem i 194 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav begriper » fre 26.08.2011 17:30

Problemet med PT er at man må kjøpe mange plugins som koster en formue for å kunne få mixet. Takker for innspill og tanker om dette.
medlem i 214 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav Fredhalv » fre 26.08.2011 20:19

Vell, egentlig ikke.

Det finnes mange evalutation plugins, og mange gratis plugins. Spesielt Vst. FXpansion har en billig converter til de. Sjekk ut linkene.

Gratis Plugins
http://www.dontcrack.com/
Vst - Rtas Adapter
http://www.fxpansion.com/index.php?page=15/
Veldig billige og masse gratis plugins
http://www.airusersblog.com/
medlem i 205 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » lør 27.08.2011 17:01

Når vi snakker om plugins er det noen ting jeg trenger...

Siden jeg ikke har råd til en svindyr Eventide H8000 nå. Jeg trenger noen plugins som er bra til pitch shift/harmonizer. Jeg har testet noe men problemet er at alt jeg finner der ute er noe d**t, inkl Waves sine som heller ikke har "intelligent harmonizer" Har etterhvert skjønt at disse effektene er for spesiellt interesserte.

Det andre er en "slicer". Som i en effekt som kutter opp lyden realtime, sånn veldig fort. Jeg får ikke helt tremolotype effekter til å gjøre dette. E-MU E4n min har en slik tror jeg, het multiplexer.

Men Logic ja. Har tenkt litt overcde sistecdagene hva jeg evt. Ønsker meg i en ny versjon siden jeg er så fornøyd med den vi har nå. Og kom på noen.

-En pianoroll der du kan velge å ha tangentene horisontalt sånn at tangentene ligger foran deg som når du spiller. Det er mye mer naturlig at du kan snu editoren den veien om du spiller tangenter. Lurer på hvorfor ingen har tenkt den tanken etter årevis med Guitar Hero.
-Bedre organisering av plugins som i Pro Tools (men der kan du ikke deaktivere de du ikke bruker slik du kan i AU Manager).
-At alle instrumentene får keyboard under slik mange 3. Parts instrumenter har. Bruker mest capslock keyboard, men det har sine fordeler å ha dem på instrumentene og.
-At de forbedrer ES-2. Jeg har aldri likt lyden av den. Liker ikke interfacet heller. Det samme gjelder de andre "analogsynthene" og egentlig.
-Noen nye instrumenter?
-Narrow Mix slik man har i Pro Tools og andre resize muligheter. Jeg bruker Euphonix og ser ikke alle kanalstripene samtidig når det blir nok av dem. Mulig større skjerm er løsningen men...
-iPad som kontrollflate for de som ikke har råd til Euphonix hardware..muhahaa
-MIDI effekter og bedre arrpegiator. Mulig man kan bygge mer enn jeg tror i Enviorment men (?)

Går det foresten ann å skille mikseren i forskjellige seksjoner? Sånn at du kan ha mellomrom mellom f.eks tracks og busser? Det og en mulighet for mer custom layout generelt hadde vært topp.
medlem i 194 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav Fredhalv » søn 28.08.2011 17:33

Selv bruker jeg Native Instruments Komplete 7 til dette. For pitch, voice og harmonics etc bruker jeg Guitar Rig/Traktor, og for slicing og kutting realtime som effekt er The Finger helt genial.
http://www.native-instruments.com

Du kan også sjekke ut Soundtoys sine plugins hvis du har penger til det. Purepitch vil gjøre jobben som en drøm. http://www.soundtoys.com/product/PurePitch

iZotope Nectar er også en viabel løsning. Full vokal suite. Denne er nok enklest, ettersom det andre er for spesiellt interesserte som du sier. Her er det fullt av preset og mye å leke med.
http://www.izotope.com/products/audio/nectar/

Ellers har man selvsagt Melodyne ;)

Supertilbud hvis du bruker vst forresten.Fra Crysonic. Superpakke til 99 Dollar.
http://www.crysonic.com/bundles.html
medlem i 205 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » søn 28.08.2011 20:30

Takk. Skal sjekke det ut. Blir vel kjøpt en av de Eventide prosessorene neste år.

Jeg har og brukt NI mye, men det som er så kjekt med medfølgende i Logic er at de er så rask å jobbe med om man bare skal skrive musikk. Da vil jeg ikke at NItweakomanien dkal ta meg. Kan heller gjøre det når jeg har låta klar,
medlem i 194 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » tir 06.09.2011 18:43

Jeg fant ut noe artig i dag. Er det noe med utseende på ting i Logic du skulle ønske var anderledes eller vil bytte ut...

Da kan man velge Logic Pro > show pacage content> finne mappen som heter resources. Der ligger all grafikken til programmet. Bare å åpne bildene i f.eks Photoshop, gjøre det du vil å save ;)

Anbefaler selvsagt backup av denne mappen for de som vil prøve så du kan legge tilbake orginalfilene om du angrer.
medlem i 194 måneder
 

Re: Når kommer Logic 10?

Innleggav XVegard » tor 08.09.2011 9:16

Skriver denne og i nytt innlegg.

Her er noe nytt om Logic Pro X

http://www.appleinsider.com/articles/11 ... pro_x.html
medlem i 194 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]