Trådløs lyd & Samsung LED TV

Trådløs lyd & Samsung LED TV

Innleggav matso » ons 06.07.2011 0:32

Jeg tenkte å anskaffe meg disse:

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/tra ... -sort.html

Spørsmålet er om jeg kommer utenom forsterker dersom jeg ønsker å koble til flere enheter som jeg ønsker å "sende" lyd til. Tenker jeg rett hvis jeg sier at "TV´N" vil fungere som en "mellom enhet" for å sende lyden ut til alle enheter?

Feks om TV har 4 HDMI og jeg har koblet feks APPLE TV til en utgang, vil da lyden sendes ut via USB sender som er koblet til Samsung TV´n ?

Ifølge Soundgarden, så skal dette ikke være noe problem ?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Trådløs lyd & Samsung LED TV

Innleggav Forth » ons 06.07.2011 10:21

Ut fra lenken til produktsiden kan du koble til enheter via minijack til USB Transmitteren, Det betyr nok i prinsippet at du kan bruke hodetelefonutgangen fra TV apparatet ditt og sende denne lyden til høytalerene. Dette krever nok at USB transmitteren får strøm fra en USB port. men en slik finnes nok høyst sannsynlig i TV'n.

Merk dog at du ikke får topp lyd når du gjør dette. du kjører et digitalt signal ut fra tv'n gjennom en analog kabel, og mister derfor fordelene med digital lyd, les; lydkvalitet, digitale signaler som AC3, DTS med andre ord surroundlyd.

Vel å merke seg er nok også at det trolig er noe delay på lyden mellom USB transmitteren og receiveren i høytalerene. Signalene skal tross alt sendes trådløst mellom disse. Dette er uproblematisk med musikk da dette kun er lyd, men så fort du skal ha lyd OG bilde i synk kan dette by på problemer.
Det største potensielle problemet jeg kan se her er nok at TV apparatet dit høyst sannsynlig ikke har noen instillinger for forsinkelse på lyden over minijack/hodetelefon utgangen, eller slike innstillinger overhodet. De fleste moderne forsterkere har gode innstillinger for nettopp lydforsinkelse per kanal.

Jeg skulle vel tro at dette bil bety i praksis at bildet på TV'n din vil komme 400-500 ms før lyden i høytalerene, og at du ikke vil ha noen måte å sykronisere dette på grunnet manglene funksjonalitet i TV apparatet. noe som igjen betyr at du vil bli sprø av at lepper på personer ikke stemmer med lyden, og effekter kommer litt forsinket ut fra hva du ser på bildet.

Trådløst er fint og flott det, men kjøp i så tilfelle en forsterker med både digital lyd og HDMI inn, slik at forsterkeren kan behandle både lyden og bildet. da slipper du også en haug med HDMI kabler inn i tv'n, da du kun trenger 1 hdmi kabel fra forsterker til tv apparatet, og resten kobler du rett i forsterkeren.
Da kan du justere forsinkelse slik at forsterkeren setter litt delay på bildet så det er i synk med forsinkelsen på lyden til høytalerene.

Du kan selvsagt prøve å kjøre uten en forsterker til å begynne med, og får du forsinkelsesproblemer kan du gå til innkjøp av en forsterker i etterkant.

Håper det hjalp deg litt på vei :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Trådløs lyd & Samsung LED TV

Innleggav matso » tor 07.07.2011 10:31

Tusen takk for et langt og bra svar! Må nesten bare teste dette ut!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere