Hjemmestudioråd

Hjemmestudioråd

Innleggav kanari-fugl » tir 05.04.2011 18:15

Hei!

Jeg har i det siste fått leke i et studio, og har blitt litt hekta. Har lyst til å lage meg et lite studio selv, så jeg kan holde på litt på egenhånd, og med venner og kjente. Kommer for det meste til å ta opp vokal, el- og akkustisk gitar, og piano. Regner med å bruke MIDI-trommer, er det noen som har et godt forslag til software(plug-ins) som kan brukes til dette? Bruker Cubase. Har et tak på 10 000kr for alt utstyret, gjerne også mindre, og har sett på følgende utstyr. Setter pris på kommentarer eller forslag!

Lydkort: Focusrite Saffire PRO24 - ca 3000,-
Mikrofoner: sE electronics X1 , 2 stk. Har hørt at disse nesten holder samme nivå som dyrere modeller? Skal i hovedsak brukes til vokal, og kanskje stereomikke en akkustisk gitar. Fungerer de bra til dette? Pris, ca 1800,- for to.
Monitorer: Forslag? Ca 2000,-
MIDI-keyboard: Hva er best når man skal spille inn piano? Et MIDI-keyboard + plug-in i Cubase, eller må man ha et ordentlig el-piano/synth? Ca 2000,-
Div. kabler og stativer: ca 2000,-

Vil dette kunne låte bra? Er det noe jeg aboslutt mangler, eller er det noen steder jeg kan kutte? Setter pris på forslag og rettledning, for har ikke så veldig peiling selv, men vil gjerne ha utstyr jeg kan vokse litt i, og slippe å kjøpe nytt om ett år. Er det lurt å kjøpe noe av dette brukt?

Takk for all hjelp!
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav aslak » tor 07.04.2011 19:58

Hvis jeg skulle gjort noe tilsvarende i dag:

Ipad2+GarageBand+Apogee jam+ Apogee mik+et anstendig headset.
4000+29+600+600+1000=mye for pengene

Når det er sagt: prioriter ting som vil gjøre en forskjell. Innenfor din ramme ville jeg prioritert en god mikrofon(alle pengene du kan skrape frem etter at lydkort og. Hodefoner er kjøpt), et rimelig enkanals lydkort, og to sett hodefoner, et ok lukket til innspilling, og et dyrt åpent til miksing. Dropp monitorer til du har råd til noen gode monitorer, samt til å behandle lytterommet akustisk(10 000+10 000). Når tiden er moden kan du bytte ut lydkortet med en kanalstripe, helst med eq og rørkompressor.(10 000+)

Du vil heller ha en dyr mikrofon enn to billige hvis du skal ta opp gitar.

Piano er best akustisk, og kan fint taes opp med en mikrofon, finn ut om noen har et godt et i ditt nærmiljø som. Du kan få låne. Kirker, skoler, kulturhus osv. Kjøp eventuelt et billig midikeyboard som du kan skisse med.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav kanari-fugl » fre 08.04.2011 17:06

Takk for svar!

Vil gjerne ha noe jeg kan bygge videre på, så tror jeg går for noe annet enn iPaden der.

Hva slags mikrofon vil du anbefale i min prisklasse til å spille inn akkustisk gitar, og kanskje piano?
Har et godt lukka headset fra før, har du noen tips til et godt åpent, hvis jeg skal gå for det i stedet for monitorer?
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav syresimon » lør 09.04.2011 11:17

Denne mikrofonen funker godt til opptak av akk. gitar og vokal. Den funker også ganske bra foran ampen, ved opptak av ellgitar. Når det gjelder piano har jeg ikke så mye erfaring men til mitt bruk funker m-audio keyright 49 bra, jeg bruker den til alt av midiinnspilling i logic.

http://www.idmusikk.no/index.php?main_p ... ts_id=3061
http://www.idmusikk.no/index.php?main_p ... ts_id=4276
Nb. Husk pedal til keyboardet ;)
medlem i 158 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav zeprox » søn 10.04.2011 5:24

kjøp noe skikkelig med engang... du kommer ikke til å angre.... prolyd.no
medlem i 157 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav syresimon » man 11.04.2011 11:32

zeprox skrev:kjøp noe skikkelig med engang... du kommer ikke til å angre.... prolyd.no


Hva burde han kjøpe der, bortsett fra noe skikkelig noe?
medlem i 158 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav kanari-fugl » man 11.04.2011 15:53

Tusen takk for alle svar!

Nå fikk jeg tak i et tc konnekt 24d brukt på finn.no til 1700kr! Av hva jeg har sett av reviewer og slikt ser det ut som et godt lydkort, ca likt som Saffire-kortet jeg så på til å begynne med. Har også fått tak i en pent brukt Shure SM 58, som visstnok er et must. Denne egner seg vel kanskje ikke like bra til å ta opp f.eks. akkustisk gitar, og kanskje ikke alle typer vokal heller? Er det noen som har et godt tips til en mikrofon som kan utfylle denne? Hva med en sE2200a?

Tar også gjerne imot tips til hodetelefoner for bruk til miksing, og et midi-keyboard/synth med midi-utgang som ikke er altfor dyrt, men likevel bra! Så på m-audio-keyboardet, men virka litt lite. Hva med dette http://www.idmusikk.no/index.php?main_p ... ts_id=4277 ? Er det verdt 2000,- eller burde jeg bruke pengene på en annen måte?
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav kanari-fugl » tir 12.04.2011 17:23

Eller hva med en Røde NTK-mikrofon? Har fått tilbud om å kjøpe en for 2500,-
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav aslak » tir 12.04.2011 23:05

Kjør på;) god mikk.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav syresimon » tor 14.04.2011 12:24

kanari-fugl skrev:Tusen takk for alle svar!
Tar også gjerne imot tips til hodetelefoner for bruk til miksing, og et midi-keyboard/synth med midi-utgang som ikke er altfor dyrt, men likevel bra! Så på m-audio-keyboardet, men virka litt lite. Hva med dette http://www.idmusikk.no/index.php?main_p ... ts_id=4277 ? Er det verdt 2000,- eller burde jeg bruke pengene på en annen måte?


Om 49 er for lite kommer litt an på hva du skal bruke det til. Jeg synes det er topp til å legge diverse MIDI synth pads og orgel lyder. Det er også fint vis du vill spille bass og trommer med midi. Det har jo også to knapper du kan gå opp å ned i oktav.
medlem i 158 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav kanari-fugl » fre 06.05.2011 9:44

Takk for svar og hjelp. Har satt MIDI-keyboardet litt på vent, siden jeg kanskje skal flytte inn med en pianist som har en synth til høsten.

Ellers har jeg gått til innkjøp av en del småting nå. Har kjøpt et TC Konnekt 24D lydkort, en Røde NTK-mik og en Shure SM58, en midi-kontroller og et nytt sett hodetelefoner bl.a. Fortsatt på utkikk etter noen monitorer, gjerne brukt. Regner for det meste med å spille inn vokal, forskjellige gitarer, bass og litt piano. Har Cubase 5 fra før, og det jeg trenger er noen gode råd når det gjelder ting som kompressor, reverb, EQ osv. Hva lønner seg her, bør jeg kjøpe en slags multieffektboks som det ligger en del ute av på markedet her, eller er det en plug-in-bundle som gjelder? Har ikke all verdens budsjett, men vil gjerne ha noe som ikke er helt crap. Tar også gjerne imot råd hvis noen har noen andre gode tips til en nybegynner i hjemmestudioverdenen!
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjemmestudioråd

Innleggav aslak » søn 15.05.2011 9:49

Ikke kjøp hardwareeffekter nei, plug-ins er billigere og bedre. Waves renaissance Max er en god pakke til en grei pris

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]