Hjemmestudio, hvilket program?

Hjemmestudio, hvilket program?

Innleggav infected41 » fre 01.04.2011 0:24

Jeg bruker for tiden Logic på min macbook pro, men er usikker om jeg burde bytte til Pro tools.
Jeg lager musikk som rock/metal og ting i den duren.
Tingen er at uansett hvor mye jeg jeg har prøvd, får jeg fortsatt ikke den "perfekte" lyden i gitaren min når jeg har drive på den. Føler uansett så blir det for mye "grøt" i lyden og ting blir uklare når jeg hører på det etterpå. Jeg sliter egentlig med hele lydbildet.
Det er nok fordi jeg ikke er såppas flink på logic enda at jeg ikke får så veldig bra lyd, men brude jeg fortsette med logic eller burde jeg bytte til f.eks Pro tools?

Jeg bruker også ting som guitar rig og EZDrummer. Liker også lydene fra Garageband. Men uansett får jeg ikke gitarlyden ren nok samtidig som fet nok.

Noen forslag eller rettleininger?
Takk på forhånd.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Hjemmestudio, hvilket program?

Innleggav ameneon » fre 01.04.2011 1:24

Du vil nok plages med gitarlyden uavhengig av om du bruker Logic eller Pro Tools. Bruker selv Logic og Nuendo (mest Logic i disse dager). Den perfekte gitarlyden som du hører på yndlings-skivene dine er et resultat av dyre micer, pre-amper på linjene og akkurat nok tweaking i Logic. Det betyr ikke at du ikke kan få flott gitarlyd uten å bruke 100.000 kroner, men det betyr at det må litt mer jobb til.

Men det du hører påvirkes også av hvilke høytalere du bruker, rommet du sitter i etc. Og når du slenger på en låt av Metallica, Slayer eller Mastodon til sammenligning så er de låtene mastret etter miks for å høres så loud ut som overhodet mulig.

Det første valget er jo om du tar opp med kabelen rett fra gitaren til lydkortet eller om du micer opp gitarforsterkeren din. I og med at du skriver hjemmestudio, så regner jeg med at du kanskje har familie eller naboer å ta hensyn til og da er kanskje alternativ 2 mest aktuelt. Et bra lydkort og en god pre-amp hjelper veldig her.

Har du mulighet for å mikke opp en god gitaramp som du kjenner godt er jo det enda bedre.Det er sent nå, så jeg tar meg ikke tid til å gå veldig i dybden her. Litt googling så får du nok gode råd om hvordan du går frem.

Deretter kan du jo begynne forsiktig med EQ og litt komprimering og prøv deg frem. Har du tatt opp gitaren rett i lydkortet så er det bare å peise på med enten Logics egen Amp Designer og pedalboard- plugin og leit deg frem og tweak til du blir fornøyd.

Siden du sier lyden blir for grøtete kan jeg tenke meg at du kanskje trenger å fjerne en del av de dypeste frekvensene med en EQ. Å booste bass-frekvenser og lav mellomtone er en helt vanlig "feil" å gjøre for å forsøke å fete opp ting. Dessverre er det her det ofte blir muddy og da slipper man ikke klarheten og teksturen i gitarlyden gjennom. Bruk ørene dine og ta deg god tid. Å skru lyd og mikse låter er ikke noe man lærer seg over natta, og sånn sett spiller det liten rolle hvilket program man bruker. Programmene gjør stort sett akkurat det samme, det bare ser litt annerledes ut. Smakssak. Dette er en treningssak og det viktigste er at du er tålmodig, oppsøker kunnskap om lyd og hvordan man bruker EQ, kompresjon og andre verktøy. Kan forøvrig anbefale http://www.logicprohelp.com. Et fantastisk bra forum, med noen av de flinkeste folka på Logic Studio.

Håper noe av dette hjelper deg! Lykke til! :D

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Re: Hjemmestudio, hvilket program?

Innleggav infected41 » fre 01.04.2011 3:05

Tusen takk for et godt og ikke minst et langt svar. Jeg tester ut som jeg alltid har gjort de siste 7 årene og det er akkurat det med gitarlyden som irriterer meg litt ja. Og EQ har jeg jobbet en del med og kan "reglene" der for å si det sånn.
Har tidligere brukt cubase og de har jo vært sånn passe greit nok det, men jeg synes selv logic er mye bedre da jeg fikk meg en macbook pro.

Men jeg kjører faktisk gitaren mest direkte inn i M-Audio Mobile Pre lydkortet.
Jeg tror ærligtalt ikke jeg har prøvd å micce opp marshall forsterkeren etter jeg fikk meg logic, rett og slett fordi jeg har hatt dårlig erfaring med det fra Cubase.

Jeg takker i allefall for et fyldig svar og skal teste ut ting :-)

To spørsmål til: Sub bass. forslag til instillinger jeg kan bruke der for å få en fet Sub (som har for lav frekvens og ikke skal høres på vanlig pchøytaler sub) i basskassa i bilen? Frekvenser etc...
Og hvordan fader jeg lydspor? Det å fade lydsporene er sikkert veldig lett, men jeg ser det ikke, jeg! Har holdt litt mye på med Cubase gjennom tia...

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Hjemmestudio, hvilket program?

Innleggav syresimon » lør 28.05.2011 1:42

Fade:
Trykk på automationknappen øverst å lag to punkter på sporet du ønsker og fade. Ett der du vill at faden skal starte å et der det du vill den skal slutte. Ta det siste punktet å dra det ned til null. Vist det er en hel sang du skal fade er det et godt tips å bounce sangen og så fade

Gitarlyd:
Jeg mener det best er å mikke opp ampen da det er gitaren og ampen som har mest og si for gitarlyden. Pedaler og eq er bare finjustering(dritt inn er dritt ut som en lærer sa til meg en gang;). Hva slags gitar og amp har du? Jeg tror det er ganske uvanlig og spille inn ellgitar på noen annen måte en med en gitaramp enten mikket opp, eller med jack inn i en DI boks eller noe slikt. Synes virkelig du skal prøve det vist du har mulighet.

Edit: For å svare på hvilket programm jeg mener du bør bruke synes jeg ikke det spiller noen rolle fordi du ikke burde bruke effektene i programmet på gitaren din med unntak av litt finjustering med eq og kansje litt reverb.
medlem i 158 måneder
 

Re: Hjemmestudio, hvilket program?

Innleggav dMonBreed » ons 15.06.2011 12:44

Hei.

Jeg jobber også med Logic og mye rock/ metal, det jeg tør påstå er at den innebygde gitar simulatoren i Logic er dårligst på er akkurat rock/ metal, eller mye distortion om du vil. Jeg opplever at den lager mye distortion på de høye frekvensene, men de lave som f.eks åpen E-streng, nesten høres clean ut... Jeg har forsøkt alle simulatorene som er tiligjengelig og personlig synes jeg IKMultimedia(Metal Amp) har den som låter best, problemet er at denne er veldig sulten på CPU kraft... Selv med en ganske ny og frisk MacBook Pro begynner det å knitre ved 6-8 gitarer samtidig. Etter mye testing og søking fant jeg via et forum som heter "Ultimate Metal Forum" en gratis pre-amp simulator som heter Airwindows. Dernest må du bruke Space Designer som kabinettsimulator(du finner IR på forumet(impulse Response)) og her fant jeg en IR som er laget av MESA 4x12 kabinetter. Dette oppsettet, plus en gate forran for å stramme opp litt og en SSL400 kanalstripe fra Waves gav i alle fall meg en metal gitar som sørger for rocke fot!

Lykke til videre!

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]