Garageband EWI hjelp!

Garageband EWI hjelp!

Innleggav Hellbuster » fre 11.02.2011 21:51

Må først si at jeg skaffet meg en Mac forrige uke, og at jeg er storfornøyd med overgangen fra windows. Alt fungerer, ingen feilmeldinger, alle apps er pene og passer bra inn i resten av operativsystemet! Går ikke tilbake til windows!

Så til "problemet"
Jeg har spillt saxofon og klarinett siden jeg var rundt åtte år, (11 år altså). Aldri blitt super flink, men god nokk til å nyte å spille for meg selv og kanskje noen få andre. Etter at jeg sluttet i Skolekorpset har jeg fått meg en Akai EWI 4000s, egentlig tilfeldig mens jeg søkte etter en saksofon/klarinett på finn.

Akai EWI er en midi kontroller som er utformet som en fløyte, og bruker data fra fingrene, pusten og biting på munnstykket, nesten som et ekte instrument.

I garageband er dette genialt, siden det er både fløyter, klarinetter, sax`er osv der. TIl og med elguitar og piano er fullt mulig å spille med litt tilpassing av spillemåte.

Men. Når jeg spiller for eksempel en fløyte, så kan jeg bestemme hvor "høyt/sterkt" jeg skal spille ved å blåse hardere/svakere, men garageband justerer bare volumet etter at jeg har spillt en tone, det gjør musikken litt flatere enn hva den kunne hvært.

Er det noen måte å la volumet på fløyta bli oppdatert "direkte" istedet for etter hver tone?

- Mathias
medlem i 192 måneder
 

Re: Garageband EWI hjelp!

Innleggav flyndrefjes » fre 11.02.2011 22:21

Okay, dette hørtes spennende ut!
Med andre ord blir MIDI-signalene for høye/svake toner justert med VOLUME-kontrollen slik du har det nå? Tror jeg skjønner hva du mener. Jeg spiller for det meste keyboard når det gjelder MIDI på GarageBand og det du savner er antakelig VELOCITY.
Er det noen slags innstillinger for MIDI-kontrolleren din som gjør at det går an å justere velocity på den. Kanskje den er "OFF" eller at velocity-scale er satt til max slik at velocity ikke blir registrert når du spiller svakt?

Finnes det noen brukermanualer der ute på nettet så jeg kunne ha tatt en titt?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Garageband EWI hjelp!

Innleggav Hellbuster » fre 11.02.2011 22:38

Fant ut av det nå! Søkte rundt på velocity, men det var allerede på.
Det viste seg at en annen instilling, som ikke var på, med navn expression var den jeg lette etter :>. Instillingene på EWI`en er litt knotete i og med at den har et digitalt display med to siffere :P

Guide (for andre med samme problem)
Press "Setup" og naviger til o5, slipp "setup" og bla til EP og trykk "trans" (ved siden av "setup"). En lite prikk kommer opp mellom E og P, det betyr at den er aktivert.

Takker for hjelpen! :D
medlem i 192 måneder
 

Re: Garageband EWI hjelp!

Innleggav flyndrefjes » lør 12.02.2011 16:11

Great! Expression! Lykke til med spilingen!

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Garageband EWI hjelp!

Innleggav Hellbuster » søn 13.02.2011 17:01

Nytt problem!

Det høres fint ut når jeg spiller uten å ta opp, tonene er rene, henger sammen og lagger ikke. Men etter at jeg er ferdig med å ta opp og skal høre på klippet, så er lyden laggete, henger ikke sammen og alle toene ser ut til å starte med et "klikk".
medlem i 192 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]