Hva trenger man for god lydkvalitet?

Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav mmmari » lør 08.05.2010 19:38

Jeg har en Mac os x og vil bruke den til å ta opp lyd, først og frems vokal og sang.
Har brukt Garage Band, men er ikke fornøyd med lydkvaliteten.
Det jeg lurer på er hva dere vil anbefale å kjøpe av program, og hva slags tilleggsutstyr jeg trenger.
Har hørt mye bra om Logic, men er dette programmet avansert?
Og trenegr jeg annet utstyr enn en god microfon? Har omgivelsene mye å si for lydkvaliteten?
medlem i 167 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav ArneArts » lør 08.05.2010 21:19

Hvilket program du bruker har ingenting å si for lydkvaliteten. Hvis Garageband har de funksjonene du trenger er det ingen vits å kjøpe noe annet.

Det du trenger er en god mikrofon (f.eks Shure eller AKG eller noe) og et godt eksternt lydkort (f.eks M-Audio), evt. en USB-mikrofon. Har ikke kjempeoversikt over produktutvalget her, men hvis du går på din lokale musikkforretning (Riff, 4Sound etc) er det helt sikkert noen som kan hjelpe deg.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav KnethJensen » tir 11.05.2010 10:38

Hei.
Dagens software er stort sett oppegående hva lydkvalitet angår. Så garageband burde være mer enn god nok!

Det du MÅ tenke mest på er 3 (4) ting..

Kilden din er da nr 1 ;) altså sangen din og din egen stemme. Nummer 2 blir da hva du synger igjennom! Altså kvaliteten på mikrofonen din. Alternativt ha kunnskap til å korrigere i forhold til mikrofonens egenskaper. ( LES: equalizer, Low pass filter, klang m.v.)
Jeg anbefaler til sang feks sennheiser E serie, Shuer SM58B, ---dette er "lavbudsjett)
Du får naturligvis mikrofoner til en høyere pris og disse låter i mange tilfeller bedre. (lES: stormembran mikrofoner) En god mikrofon koster fra 4000,- en OK mikrofon koster fra 1500,-

Etter dette må du jo ha ett godt lydkort med GODE ad/da konvertere. SOm gjør om det analoge signalet til gode digitale signaler som så spaserer inn i garageband for dernest å lage årest sommerhit ;)

Og som om ikke dette er nok så er det meget viktig å tenke på rommet man tar opp i!! med tanke på demping og refleksjoner. ett studio er jo tilrettelagt for innspilling. Det er IKKE gutterommet.
Men tenk på hvordan klangen er i rommet. må du dempe noe ( LES: puter, laken, glava, isopor m.v.v) eller trenger du mere klang (LES: toalettet,kirken, kjellern)

Låter ikke stemmen din bra i rommet du synger i så blir det ett mareritt og få dette pent selv gjennom de beste bokser som finnes. Ihvertfall om kunnskapen om dette ikke er tilstede.

Anbefaler [url]lydforum.com[/url]for profesjonelle tips og triks med tanke på lydbearbeiding og utstyrsvalg.

Litt etter hvilket niva du ligger på/vil ligge på koster det noen tusenlapper å gjøre om sang og musikk til gode digitale filer. For så å etterarbeide disse.

Lykke til med musikken. Håper det var til hjelp

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav aslak » fre 25.06.2010 19:23

Mikrofonen vil nok ha størst betydning i dette tilfellet, da det normale gutte/pikerom/hybel med litt møbler ofte har grei nok akustikk for opptak. Lydkort og lydprogram er nesten som uvesentlig å regne i denne sammenhengen.

Et opptak gjennom en sm58 vil aldri kunne sammenliknes med opptaket fra en stormembran kondensatormikrofon, hvis man ønsker en mest mulig naturtro gjengivelse. Studio Projects B1 er svært rimelig, koster rundt en tusenlapp, og får hyggelige kritikker sett i forhold til prisen. Har desverre ikke fått testet en selv, men stoler på fagbladene når de skriver at den har en lyd som kunne kostet noen tusenlapper mer.

Ellers er det i mine øyne komprimering og klang som bidrar mest til et profesjonelt lydbilde. En dårlig klang, feil brukt, kan ødelegge alle gode opptak.

EQ er for folk som ikke har gjort forarbeidet sitt :p

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav orjanbeats » man 27.09.2010 16:13

aslak skrev:Mikrofonen vil nok ha størst betydning i dette tilfellet, da det normale gutte/pikerom/hybel med litt møbler ofte har grei nok akustikk for opptak. Lydkort og lydprogram er nesten som uvesentlig å regne i denne sammenhengen.

Et opptak gjennom en sm58 vil aldri kunne sammenliknes med opptaket fra en stormembran kondensatormikrofon, hvis man ønsker en mest mulig naturtro gjengivelse. Studio Projects B1 er svært rimelig, koster rundt en tusenlapp, og får hyggelige kritikker sett i forhold til prisen. Har desverre ikke fått testet en selv, men stoler på fagbladene når de skriver at den har en lyd som kunne kostet noen tusenlapper mer.

Ellers er det i mine øyne komprimering og klang som bidrar mest til et profesjonelt lydbilde. En dårlig klang, feil brukt, kan ødelegge alle gode opptak.

EQ er for folk som ikke har gjort forarbeidet sitt :p


Syns ikke du bør strø om deg med slike råd til en stakkars nybegynner når du åpenbart ikke har snøring på hva du snakker om. Lydkort er absolutt en vesentlig del av sammenhengen. Det er faktisk helt avgjørende dersom man skal bruke kondensatormikrofoner, i og med at de trenger 48 volts fantomspenning. Man kan jo også kjøpe ekstern preamp med fantomspenning, men det er null vits i å legge penger i en bra mikrofon og preamp dersom man skal bruke et standard minijack-lydkort.

Og det siste du skrev, "EQ er for folk som ikke har gjort forarbeidet sitt", må være det mest latterlige jeg har lest på en stund. Det er ofte behov for å bruke EQ på vokalopptak selv om opptaket i utgangspunktet er så perfekt som det kan være, dette er for å unngå at visse frekvenser kræsjer med andre instrumenter i miksen. EQ brukes for å gi hvert instrument sin frekvensmessige plassering i miksen, sånn at lyden fra hver enkel lydkilde kommer bedre frem og man unngår at det låter grøtete.
medlem i 224 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav aslak » fre 01.10.2010 12:49

orjanbeats skrev:...det er null vits i å legge penger i en bra mikrofon og preamp dersom man skal bruke et standard minijack-lydkort.


Har du prøvd en Neumann U87 gjennom en behringermikser og et soundblasterlydkort? Det har jeg. Selvsagt ville det blitt bedre gjennom en preamp og et lydkort som matcher u87 i kvalitet, men det er ikke det trådstarter etterspør.

At du ikke skjønner overdrivelsen min ang EQ får nesten bli ditt problem.

Trådstarter gjør lurt i å følge siC sine tips, men jeg synes ikke at man bør bruke penger på en dynamisk mikrofon til 1500-2000 når det finnes stormembranmikrofoner i samme prisklasse som vil gjøre en vesentlig bedre jobb i studiosammenheng.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav macline » man 14.02.2011 23:27

Enig med orjanbeats- et bra lydkort er viktig, og også å lære seg å skru eq.
Av lydkort kan jeg anbefale duet fra Apogee- det er enkelt å bruke og knallbra, proff lyd til en rimelig penge.
Når det gjelder mikk så lønner deg seg å teste ut hva som passer best til din stemme.
medlem i 191 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav Simikk » tor 17.02.2011 17:19

Her er en bra startpakke, med grei mikrofon - i en veldig bra bundle.
Mye for pengene, om man ikke har de største budsjettene.

Mikrofon (SM Pro Audio MC01)
Preamp m/kompressor
Stativ
Pop-filter
Kabel

http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkt ... 04382.aspx

S
medlem i 197 måneder
 

Re: Hva trenger man for god lydkvalitet?

Innleggav FinnArild » man 21.02.2011 2:00

+1 på at du trenger skikkelig lydkort og at eq IKKE er tull.

I tillegg til anbefalingene over vil jeg legge til at du trenger noen gode referansemonitorer. Det er vanskelig å skru god lydkvalitet når man ikke kan høre den :) ...
medlem i 202 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]