Anbefaling av studiomonitorer

Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Jesper Karsrud » lør 10.11.2007 16:27

Er på utkikk etter noen studiomonitorer her nå. Er lei av lyden i Hihi-anlegget jeg har nå, pluss at det tar så stor plass på pulten. Og siden studielån etc. kommer etter jul en gang, tenkte jeg at jeg kunne begynne å titte nå, og se om jeg får ordnet noen rabatter etc. før studielånet kommer.

Makspris uten rabatt og ink moms tenker jeg mellom 10-15 lapper for PAR, ikke per stk. Så hvis noen har noen anbefalinger de kan komme med, hadde jeg satt pris på det :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav ameneon » lør 10.11.2007 16:31

Jeg er ekstremt fornøyd med mine Dynaudio BA5A.

Paret får du for ca. 9k.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Tingenes Herre » lør 10.11.2007 16:37

Dali Helicon 300 til ca 18000 vil gi deg bakoversveis med rette forsterkeren.Ellers kan du jo teste den nedskalerte vesrjonen Dali Mentor tol 10-12000

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav ameneon » lør 10.11.2007 16:42

Anbefaler deg å kjøpe aktive hvis du ikke har en forsterker som er latterlig godt egnet. Forsterkeren vil påvirke lyden i monitorene så resultatet vil være en påvirket av kombinasjonen høytalere/forsterker/konvertere i aller høyeste grad.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Jesper Karsrud » lør 10.11.2007 17:05

Glemte jo selvfølgelig å nevne at de skulle være aktive, ja. Skal nok ha meg en liten mikser i tillegg, for tilkobling av diverse ting som to PC'er, Xbox etc.

Tingenes Herre: Sist jeg sjekket, lagde ikke Dali studiomonitorer, men hifi-høyttalere.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav nicho » lør 10.11.2007 17:13

Jeg vil anbefalle Genelec 8020.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Tingenes Herre » lør 10.11.2007 17:39

Jesper Karsrud skrev:Glemte jo selvfølgelig å nevne at de skulle være aktive, ja. Skal nok ha meg en liten mikser i tillegg, for tilkobling av diverse ting som to PC'er, Xbox etc.

Tingenes Herre: Sist jeg sjekket, lagde ikke Dali studiomonitorer, men hifi-høyttalere.


Sorry,noen ganger hjelper det å slå på hjernen først

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Jesper Karsrud » lør 10.11.2007 20:50

ameneon skrev:Jeg er ekstremt fornøyd med mine Dynaudio BA5A.

Paret får du for ca. 9k.

Det er ikke BM5A du mener, da? Finner ingenting når jeg søker på BA5A, i hvertfall. Har sett på både BM5A og BM6A, men det er jo en ganske betydelig prisforskjell. Jeg får se hva det blir til hvis jeg får skaffet meg rabatter hos Prolyd eller noe slikt. Kanskje en rabatt på Multima kunne fungert også, når jeg tenker meg om :)

Takk for svar alle som har svart nå, men tråden trenger ikke dø for det. Er bare å komme med andre anbefalinger hvis dere føler for det :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav ameneon » lør 10.11.2007 21:12

Hehe, en liten skrivefeil av meg der. BM5A, selvfølgelig. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav colaiuta » lør 10.11.2007 22:15


Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav aslak » søn 11.11.2007 15:04

Anbefaler deg nesten å bruke et par av lappene på romakustikk. hjelper lite med gode høyttalere og dårlige lytteforhold.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav ameneon » søn 11.11.2007 21:42

Helt sant. Bruker du 10k på høytalere har du enda litt igjen på budsjettet til å gjøre nødvendige justeringer i rommet.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav Snarf » man 12.11.2007 10:43

Slenger meg på Genelec tipset. Oppgrader til 8030, så har du balsam for ørene :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav kivestre » ons 14.11.2007 14:52

begynner kanskje å vanne ut denne tråden nå, men hvilke tiltak ift romakustikk er mest fornuftige i et forholdsvis lite rom (10-20 m2). Noen gyldne regler som alltid funker??
medlem i 200 måneder
 

Re: Anbefaling av studiomonitorer

Innleggav OptimizE » ons 14.11.2007 17:32

Unngå store åpne flater i rommet. Dekk til nakne vegger med lyddempende materialer. Hvis du ikke har råd til "the real thing", er fortsatt en dyne eller et teppe bedre enn ingenting. Ellers er en gylden regel at jo flere ting og mer støff du har i rommet som bryter opp refleksjonene, jo bedre er det.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere