Scannerprogram til Retina

Scannerprogram til Retina

Innleggav Sabadabado » søn 03.11.2013 15:24

Jeg bytter ut min gamle iMac med en MBP Retina, og så vidt jeg forstår etter et par googlesøk, så støtter ikke Silverfast retina-oppløsningen. Er det noen som har alternative løsninger til å koble en CanoScan 9000F med en MBP Retina?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Scannerprogram til Retina

Innleggav Superhai » søn 03.11.2013 18:26

Er det noe spesielt du bruker Silverfast til som ikke andre programmer kan gjøre? Det finnes både tWAIN og ICA driver til scannern så det er stort sett fritt valg. At programmet ikke støtter retina betyr i praksis bare at det blir et grovere bilde på skjermen, men funksjonene er det samme.
medlem i 131 måneder
 

Re: Scannerprogram til Retina

Innleggav Sabadabado » søn 03.11.2013 18:48

Jeg bruker jo Silverfast til å scanne negativer, og da vil jeg jo ikke at bildet skal være grovt. Har ikke prøvd det ennå, siden jeg ikke har CD-ROM på MBP Retina, og ikke får installert Silverfast uansett.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Scannerprogram til Retina

Innleggav Forth » man 04.11.2013 1:27

Bildefilen du sitter igjen med til slutt er den samme selvom selve programmet ikke er optimalisert for retina skjermer.

Jeg vil gjette at det eneste problemet du vil opplever er at brukergrensesnittet (og kanskje forhåndsvisningen av det innscannede bildet) vil være piksellert.

Så fort du har lagret selve bildefilen ut fra silverfast så vil den se helt normal ut i OSX eller Photoshop. dog vil du oppleve at bildefiler er "fysisk" 4 ganger mindre på skjermen din på et retinadisplay kontra en ikke-retina selvom fila har den samme pikselstørrelsen. dette da for å vises skarpe uten oppskalering.

Det samme skjedde feks før Photoshop var retina optimalisert. du kunne åpne et bilde i photoshop og det ville vises piksellert, man kunne gjøre endringer og lagre bildet, og bildet så normalt ut i OSX. (dog 4 ganger mindre "fysisk" en den oppskalerte piksellerte versjonen i photoshop) ;)

Det er derfor en retinaskjerm er rimelig ubrukelig for å designe grafikk til nettsider feks da man har liten til ingen kontroll på sluttresultatet i en nettleser på en ikke-retina skjerm. men for fotografi og video er retina ypperlig.

Retina er i prinsippet bare at skjermen din viser fire piksler på den størrelsen din gamle viste én, og OSX behøver 4 ganger så stor grafikkfil (eller mulighet til å nedskalere en stor grafikkfil 4 ganger) for å vise den "skarpt" på samme fysiske areal på skjermen din sammelignet med en ikke-retina skjerm. om en slik fil ikke finnes oppskalerer osx filen til å dekke samme fysiske areal på en retina skjerm og grafikkfilen oppleves uskarp.

Worst case, om du har behov for presisjonsjusteringer på bildet før/etter scanning i selve silverfast programmet og silverfast viser bildet i sitt brukergrensesnitt uskarpt, kan du eventuellt bare koble til en vanlig ekstern skjerm til maskinen din å vise UI'et til Silverfast på denne uten retina. Om silverfast kun er et steg i arbeidsflyten din hvor du scanner for så å lagre og gjøre videre arbeid senere er det helt irrelevant om silverfast støtter retina eller ei :)

(PS, vedr CD-Rom problematikk. innkjøp av en ekstern USB superdrive når man går over til maskiner uten optisk drev er også en grei 500 lapp å koste på seg. har selv kun rMBP og 2013 iMac og superdriven har kommet til nytte flere ganger)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Scannerprogram til Retina

Innleggav Sabadabado » man 04.11.2013 19:20

Tusent takk for et tydelig og gjennomført innlegg, Forth. Det setter jeg pris på! Kanskje jeg skal prøve å få installert Silverfast, og se om det holder enn så lenge. Scanningen er jo som regel bare et ledd på veien, men jeg har begynt å bli flinkere til å gjøre mest mulig med fotografiene i Silverfast. Den aller siste finjusteringen når det gjelder støvfjerning og lignende, gjør jeg uansett i Lightroom. Ekstern skjerm er heller ingen dum idé. Skulle ønske min gamle iMac fra 2007 kunne brukes som ekstern skjerm, men den er visst akkurat for gammel.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Scannerprogram til Retina

Innleggav Sabadabado » tor 14.11.2013 22:51

Fikk omsdier installert Silverfast, og det funker greit, selv om brukergrensesnittet ser dårlig ut... Prescan og bildene ser ok ut.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til Fotografering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere