Hjelp! Drøye 700 bilder borte fra SDHC kort

Hjelp! Drøye 700 bilder borte fra SDHC kort

Innleggav thoro » lør 15.09.2012 12:01

Hei godtfolk!

Skulle overføre en del bilder fra kamera til PC i dag. (Sitter på en windows maskin nå da macen er på rep). Tok SDHC kortet ut av kamera og satt det inn i den interne leseren på pcn. Fant bildene og begynte å overføre. Etter få sekunder avbrytes overføringen - 3 bilder overført. Jeg navigerer meg inn i bildemappen på kortet og oppdager til min forferdelse at alle bildefilene nå tilsynelatende har blitt til èn fil med et absurd navn.Filen rommer rundt 3,5 gb så går ut ifra at dette må være bildedata. Filen vil selvfølgelig ikke la seg åpne av noe kjent program jeg kan finne på min pc. Det ligger også en fil til der men den er på 0 kb.

Jeg tar ut kortet og setter det i kameraet. Til min lettelse finner kameraet de fleste av bildene men noen av dem er ikke lesbare. Ok, det kan jeg leve med. De aller fleste ser ut til å være i live. Googler så problemer med sd kort. Finner en side med noen tips. Bl.a. kan man i windows høyreklikke på disken-->egenskaper-->verktøy-->kontroller.. og deretter velge å søke etter problemer i sektorer og filsystem og forsøke å reparere dem. "Genialt!" tenker jeg og setter den i gang med sd kortet. Etter kort tid for jeg opp en boks som forteller meg at den har funnet og reparert noen feil og at alt som ble funnet har blitt lagt over i en nyopprettet mappe - nice.

Jeg åpner bildemappen på kortet i utforsker igjen bare for å oppdage at i dcim mappa ligger det nå kun en knøttliten fil på 32kb som kaller seg 100msdcf. That`s it. Ingen nye mapper, ingen gamle kjente bildefiler.

Setter kortet i kameraet igjen og denne gangen finner heller ikke kameraet noen bilder. "Ingen bilder på minnebrikken".

Jeg knekker sammen i frustrasjon og sinne og har mest lyst til å pælme hele dritten ut av vinduet. Gjør en siste sjekk av minnekortet i utforsker og oppdager under egenskaper at nesten halvparten av minnekortet (8gb tot) fortsatt er brukt. M.a.o. har jeg fortsatt et lite håp om at bildene fortsatt befinner seg der inne et sted, om ikke langt nede i avgrunnen.

Noen her som har hatt lignende erfaringer, evt. forslag på løsninger. Å betale 10-20.000 til et proft firma er i utgangspunktet ikke aktuelt. Det bør helst være noe jeg kan klare å få til/undersøke på egenhånd.

Alle svar/forslag/klapp på skuldra er hjertelig velkomne!

Edit: Minnekort er av typen Lexar professional SDHC 8GB 133x
Kamera av typen: Sony slt-a33

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hjelp! Drøye 700 bilder borte fra SDHC kort

Innleggav Herman1 » lør 15.09.2012 12:56

Lexar har en av de beste gjenvinningstjenestene på markedet. Hvis du leser litt i de vedleggene som fulgte med kortet da du kjøpte det, vil du se at du kan gjenvinne alle bildene på en svært enkel og effektiv måte.

Hvis du ikke har disse vedleggene lenger, kan sikkert butikken du kjøpte kortet i være til hjelp.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fotografering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron