Ta bilde av hodelykt.

Ta bilde av hodelykt.

Innleggav superjon » ons 12.10.2011 9:16

Hei,

Jeg lurer på om noen har tips på hvordan man kan ta bilder som dette:
http://www.lupine.no/wp-content/uploads ... XDuo0x.jpg

Må få spent opp strikken på en måte.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav THB FILM » tor 13.10.2011 17:09

Hei. jeg er professjonell fotograf, og kan fortelle deg at et slikt bilde er tatt på et lysbord. Lyssetting under og over objektet er gjort her. Enten via difuserende lyskastere eller med studioblitz med difuserende lys via filter. Minst fire lyskilder er brukt her.


THB Film
medlem i 201 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav superjon » tor 13.10.2011 17:12

Men hvordan får de satt del slik på et "tomt hode" ?

Om man setter den rundt noe, så får man jo noe i midten som gjør at man ikke vil se insiden av baksiden. (om jeg klarte å uttrykke meg forståelig)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav anderstangen » ons 19.10.2011 12:22

Kanskje en sytråd fra taket? Lett å redigere bort :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav superjon » ons 19.10.2011 12:34

Må i tilfellet være mange sytråder da.....
Strikken er jo myk !

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 19.10.2011 13:07

Alltid best å gjøre det slik at du trenger ingen eller lite postprosessering. Jeg ville tatt en tynn ståltråd, banket den flat og tredd i midten gjennom båndene, som jo er sydd dobbelt og derfor har mellomrom. Du kan nå bøye dem slik du vil og de vil holde formen. Enkelt og... enkelt.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav superjon » ons 19.10.2011 13:19

Båndene er ikke sydd dobbelt.
Ståltråd er prøvd uten hell.

Noen som vet hvordan fotografene gjør dette?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav Jedi Tooka Barf » ons 19.10.2011 13:42

Heng hodelykten opp-ned og ta bildet ;-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 19.10.2011 15:31

Ok, jeg ser at det ikke er sydd dobbelt nå. men jeg ser også hvordan de har gjort det. Buen på toppen er støttet opp med en ståltråd eller liknende, og den er så fjernet med klone-verktøyet i PS etterpå.
Du kan se det på stroppen som går over hode, på undersiden i bakre kant. Hvis du ser veldig godt etter, ser du at det er et smalt lysere felt midt på stroppen, som går oppover. Og hvis du ser veldig godt etter kan du se gjentagende mønstre i midten som er klonet fra litt til høyre for midten. Jeg har markert to par slike gjentagende mønstre her:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ta bilde av hodelykt.

Innleggav THB FILM » søn 23.10.2011 23:41

Det du kan gjøre er og bruke et professjonelt lysbodt som jeg tidligere refererte til og sy fast en hvit sytråd i toppen av reimen og fest den til ett eller anet stativ slik at bøylen henger i riktig bue. Tråden kan du retusjere bort etterpå.! Du kan se på undersiden av bilde så er det litt antydning til skygge under. Det viser at dette er tatt på det jeg sier er et lysbord beregnet for denne typer fotografering. Men et slikt lysbord koster penger......Og du vil trenge sterke lyskastere eller blitzer. Muligens 10-15.000,- for utstyr som duger....!


THB Film
medlem i 201 måneder
 


Returner til Fotografering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron