Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav iBoy » fre 19.06.2009 21:38

Jeg har veldig lyst til å fotografere på Elton John-konserten her i Skien i morgen, men fikk ikke akkreditering for å fotografere. Jeg er jo bare en ivrig hobbyfotograf, men har utstyr i proffklassen. Lurte på å gamble litt med kameraet under jakken. Om alle blir kroppsvisitert, ligger jeg jo tynt an. Men hva skjer med utstyret som de konfiskerer? Jeg får det vel tilbake? Lagrer de det et trygt sted sammen med mitt navn og nummer så jeg kan hente det etter konserten?
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav hfuhruhurr » fre 19.06.2009 22:27

Tja, dette kan lett bli advokatmat...
Jeg skriver kanskje litt tungt og innviklet, men du bør lese dette nøye.

Det som jeg skriver nedenfor er generelle juridiske betraktninger, uten inngående kjennskap til rettspraksis og lignende på området.
Men du må være klar over at du risikerer at du aldri vil se kameraet igjen dersom det blir konfiskert.

Jeg går ut fra at det på billetten er uttrykkelig informert om fotoforbud, noe som igjen vil tolkes som et generelt forbud mot å ta med fotoapparater.

Mao står du så igjen med følgende valg dersom du blir stoppet i inngangen:
1. Du kan f.eks snu og legge kameraet i din parkerte bil, for så å gå inn på konserten.
2. Du kan overlate kameraet til vaktene.

Skulle du velge pkt 2, så må du være klar over følgende:
Dersom det på billetten/i villkårene ikke står annet enn at utstyret vil bli konfiskert, så har arrangøren i utgangspunktet fraskrevet seg ethvert ansvar med utstyrets videre skjebne!
Du vil således være prisgitt en snill vakt, eller (mot formodning) at arrangøren har et system for tilbakelevering av konfiskerte gjenstander, om du skal ha forhåpninger om å få kameraet tilbake.
Dersom du ikke får kvittering for konfiskert utstyr, har du i utgangspunktet tapt saken.

Hvor ofte er det så store konserter i Skien? Har arrangøren gjennomført så store konserter før?
Slike ting leder meg til å tro at vaktkorpset i hovedsak består av frivillige uten videre erfaring, og at det sannsynligvis ikke er laget et system for tilbakelevering av konfiskerte gjenstander.
Trolig vil et dyrt konfiskert kamera enten forsvinne i kaoset, eller finne veien i lommen til en av vaktene...

Mitt råd til deg er å legge igjen proffutstyret hjemme, og heller ta med et bra kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav iBoy » fre 19.06.2009 22:42

Takk for utfyllende svar. Tviler på om jeg drar på den konserten da. Og jeg vil under ingen omstendigheter gi fra meg et kamera til 50 000, da går jeg heller ut igjen.

Det er heldigvis andre konserter hvor det er lov å fotografere. I går fikk jeg fotografere Dance With A Stranger så mye jeg ville, helt gratis. Dessuten får jeg sannsynligvis en akkreditering på en Katie Melua-konsert senere i sommer, og hun er jo tross alt mye penere enn Elton John!
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav hfuhruhurr » fre 19.06.2009 22:55

Katie Melua... mmmm.
Hvor? Når? Fortell meg! :wub:

Men du kan jo prøve deg. Sørg for å ha en bil/kompis i nærheten slik at du kan oppbevare kameraet på en trygg måte om du ikke skulle få kvittering fra vaktene, men så har du jo risikoen for å bli fratatt utstyret når du er kommet inn på området...

Det er vel egentlig best i å drite i hele greia, siden det ((forhåpentligvis (ja, subjektivt så det holder)) er selve fotograferingen og ikke Sir Elton som er drivkraften bak ønsket om å gå på konsert.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav iBoy » fre 19.06.2009 23:03

29. juli på Wrightegaarden. De sa jeg bare kunne kontakte dem igjen et par uker i forveien, så skulle det nok la seg ordne med en akkreditering.

Personlig er jeg ikke spesielt interessert i å høre på Elton John, jeg ville bare ha noen bilder av ham i porteføljen min jeg.
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav iBoy » søn 21.06.2009 0:35

Noen som lurer på hvordan det gikk? Jeg smilte pent til billettvaktene og kom meg inn! Fikk tatt noen bilder før den digreste av alle sikkerhetsvaktene pekte på meg med et morskt blikk og alle snudde seg mot meg (Hjelp!). Da pakket jeg sammen sakene og lusket meg ut ganske kjapt.

Bilde
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva skjer med konfiskert fotoutstyr?

Innleggav hfuhruhurr » søn 21.06.2009 1:57

Hehe. Knall bilde av en lettere fetert zuperstjerne. :-)
Godt håndverk dette. Likte spesielt at du klarte å fange noen så små pupiller bak slike røde briller. 8-)

Skjønner godt at han har fotoforbud på konsertene sine, jeg.
Med tanke på alt den mannen har puttet i seg gjennom tidene, så må jo make-up-teamet hans sies å ha gjort en imponerende jobb. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Fotografering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]