Sidetall i Indesign

Sidetall i Indesign

Innleggav gobop » man 29.04.2013 13:41

Hvordan var det igjen... Jeg skal legge inn sidetall i mitt 16-siders hefte, og det gjør jeg greit nok via mastersidene.

Men hvordan fikset man det slik at side 1 kommer på første venstre sideoppslag (og ikke side 2 - jeg har jo en forside)? :-!
medlem i 211 måneder
 

Re: Sidetall i Indesign

Innleggav ompopo » tor 02.05.2013 0:23

Heisann Gobop :)

Trykk på siden du vil at skal starte på side 1 i "Pages" panelet.
Velg "Numbering & Section Options"
Kryss av "Start Page Numbering at:" og skriv inn sidetallet du ønsker.
I "Style", velg 01, 02, 03... (ellers får du feilmelding om at sidetallet finnes fra før).

Bilde

Bare som et tips så pleier man faktisk å regne med forsiden som en side og starte på side 2 på innsiden av forsiden om man skal ha sidetall der. Hvis ikke regner man ikke med omslaget (eller innsiden av omslaget, side 2 i filen) og kaller side 3 i filen for side 1. Oddetallssidetall skal alltid være på en høyreside. Har jobbet noen år på trykkeri og dette er et av spørsmålene vi får ofte.

Håper dette besvarte spørsmålet ditt.

Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Sidetall i Indesign

Innleggav gobop » tor 02.05.2013 11:42

Takk for svar, ompopo :)
Jeg prøvde dette, problemet er bare at da skifter siden fra høyre til venstre side i oppslaget... Da blir malen feil (som har designelementer i ytterkant av oppslaget). Dette kan man selvsagt justere i malen, men jeg kunne jo ønsket at oppsettet på sidene så riktig ut ift trykksak.

Men som du sier - dette er jo bare en brosjyre, så forsiden kan godt være side 1. Evt kan jeg jo la side 1 begynne på side 3 - om innholdet tillater det :)

Takk for hjelpen :)
medlem i 211 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron