Lage weblogo med Photoshop?

Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav casablanca » lør 28.04.2012 11:44

Jeg ønsker å lage en enkel geometrisk logo til en nettside og har erfaring med Photoshop CS4, men da hovedsaklig for bildebehandling. Jeg lurer da på om Photoshop er et egnet verktøy for dette eller om jeg bør bruke Illustrator istedet (jeg har dette også (CS4), men kjenner ikke til hvordan det brukes).
Det er vel lurt å lage logoet i skalerbar vektorgrafikk i motsetning til punktgrafikk, for å kunne prøve ut forskjellige størrelser vil jeg tro.

Hvis Illustrator er det eneste som duger, finnes det noen greie steg-for-steg guides der ute som kan hjelpe meg å komme i gang?
medlem i 220 måneder
 

Re: Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav Jon » man 30.04.2012 14:22

Hei du bør med fordel lage en logo i Illustrator (vektor), men skal den brukes på web så er det bitmap som brukes uansett – så er du helt sikker på at den ikke vil bli brukt noe annet sted så er det vel "safe" med bitmap. Bare lag den stor med minimum 300 ppi, også skaler du ned etterpå. Da har du et bedre utgangspunkt i tilfelle den skal brukes på noe annet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav casablanca » lør 05.05.2012 22:38

Vector er nok veien for jeg ønsker fleksibilitet om logoet skal brukes til andre ting senere.
Jeg hadde håpet jeg kunne tegne logoet som en bitmap i Photoshop for så å konvertere det til vector -mener at jeg har gjort noe slikt før. Men kanskje det var for enklere ting. Husker ikke helt ....
Er det vanskelig å sette seg inn i Illustrator når man kan de grunnleggende tingene i Photoshop greit?

Apropos logo design -jeg skal prøve å tenke ut noe selv, men hvor begynner man? Brainstorming ut fra hva produktete omhandler, hvajeg skal kommunisere, stikkord for assosiasjoner og slikt er jeg i gang med, men jeg kommer liksom ikke videre. Har lyst til å ende opp med et enkelt og profesjonelt logo, og det virker ikke være en lett oppgave. Forstår hvorfor man hyrer designbyrå til slikt, men ettersom dette er en nettside som jeg ikke tjener noe på vil jeg gjerne spare de pengene om jeg kan :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav expiry223 » tir 08.05.2012 16:17

Vil absolutt anbefale Illustrator hvis det er mulig du skal bruke logo til noe annet enn web senere, vektor gjør arbeidet veldig mer robust og fleksibelt.. Bruker ikke Illustrator veldig mye selv, men det burde ikke være alt for vanskelig å sette seg inn i det tror jeg, ihvertfall ikke de grunnleggende tingene. Mye av paletten og verktøyene er like som i Photoshop ihvertfall. Så det kommer jo helt an på hvor avansert du vil utforme det du skal lage eller om det blir for mye stress å sette seg inn i programmet.

Du kan jo først laste ned 30 dagers trial-versjon fra Adobe og prøve litt treningsvideoer du finner på nett om du er usikker på om Illustrator er for deg.
medlem i 148 måneder
 

Re: Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav casablanca » tir 08.05.2012 20:25

Jeg har allerede hele CS4 pakken, men har ikke brukt Illustrator tidligere. Skal se etter treningsvideoer på nettet.

Men så var det dette med å utvikle eget logo da (den kreative biten, ikke hvordan dette praktisk gjøres i Illustrator) -hvordan går dere frem for å komme på en god ide og realisere denne? Forstår at dette ikke er gjort på 1-2-3 og at utdannede designere ikke fikser det på 5 minutter, men noen gode grunnregler, utgangspunkt osv....
medlem i 220 måneder
 

Re: Lage weblogo med Photoshop?

Innleggav Jon » tir 08.05.2012 21:20

Her en kort oppsummering over hva som er lurt å tenke på. Det viktigste bør være med. :)

    IDENTITET
  • Hva er hensikten med å lage identiteten?
  • Navnevalg. Er navnet unikt og lett å huske. Er det innarbeidet fra før? Evnt. endre navn.
  • Målgruppe(r)?
  • Se på hva slags verdier selskapet ønsker å utstråle
  • Se på andre profiler i samme kategori (aka konkurrenter)
  • Vurdere hvordan kategorien er. F.eks finans (banker, etc.) er ofte mer konservative enn kultur (museum, etc.). Noe som kan spille inn på uttrykk.
  • Hva slags kommunikasjonsinnhold/etterlatt uttrykk ønsker du at folk skal sitte igjen med?
  • Hvilke flater skal kommuniseres på/profilen formidles på? Husk at en logo skal fungere stort (som på en veggbanner) og lite (som på en penn). Av og til lager man ulike versjoner for stort og lite.

Det du ønsker er å ta det over og bruke som utgangspunkt, samtidig som du tenker at hele hensikten med en identitet er å skille seg ut fra resten av flokken.

Nettet svømmer over av sider som kan gi deg en pekepinn på hva andre gjør, men du kan f.eks ta en kikk på Branding Served

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron