Utfallende utskrift?

Utfallende utskrift?

Innleggav macsam » man 20.02.2012 16:45

Hei

Er det slik at "hjemme-printere" ikke støtter utfallende utskrift eller er det feil instillinger i dokumentet mitt? Skal sies at hvit ramme dukker opp i både Illustrator, InDesign og Preview utskrift.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Utfallende utskrift?

Innleggav Hoggabogga » tir 21.02.2012 11:25

Godt mulig..
Samme skjer med meg.. veldig irriterende =/

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Utfallende utskrift?

Innleggav macsam » tir 21.02.2012 13:19

Veldig >:-o

Red.
Eeehm, dette er egentlig ganske flaut, men rett skal være rett :-[ :

Det er jo ingen printere som skriver utfallende, det hadde jo vært blekk over alt jo:) Så, mao, man må bare opp en størrelse på arket ift til størrelsen på dokumentet, eller; du kan ikke skrive ut utfallende A4 om det er bare A4 skuff du har på printeren din! Må bli noen millimeter mindre rundt hele dokumentet.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Utfallende utskrift?

Innleggav iBoy » man 27.02.2012 13:10

Det er mange hjemmeprintere som kan skrive ut helt ut i kantene. Det kalles gjerne kantløs utskrift. Dokumentet blir da forstørret litt slik at noe faller utenfor kantene, og det som skrives på utsiden av arket blir fanget opp av noen svamper i printeren.

På trykkerier designer man et dokument noen millimeter større enn det skal bli, og med skjæremerker innenfor, der det skal kuttes. Det er dette som egentlig kalles utfallende. Dette kan man sette opp i InDesign (Document setup > Bleed) slik at man ser hvor dokumentet slutter og hvor mye ekstra man skal designe utenfor. Så kan det trykkes eller printes ut med korrekte skjæremerker. Om du har en printer som ikke kan skrive helt ut i kantene, kan du kanskje lage et dokument slik de gjør på trykkeriene, men forminske det litt slik at du får med skjæremerkene rundt dokumentet, og så skjære det ut etterpå med en linjal og tapetkniv.
medlem i 244 måneder
 

Re: Utfallende utskrift?

Innleggav macsam » man 27.02.2012 14:49

Ja, dette visste jeg. Det jeg ville er å skrive ut A4 format på A4 papir, og det går jo ikke på en skriver som ikke kan skrive helt ut i kantene.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]