Digital print - Rett og slett for dårlig kvalitet??

Digital print - Rett og slett for dårlig kvalitet??

Innleggav lsh » tir 14.02.2012 15:37

Hei!

Sendte en brosjyre til et trykkeri her om dagen ( ingen vits i å nevne navn da jeg er svært fornøyd med de ellers)

Dette var en brosjyre med mange bilder og noen felt med heldekkende farge. Nå som brosjyren har kommet tilbake er alt veldig mye mørkere. På min kalibrerte eizo skjerm ser det ut til at sortpunktet er dratt opp til 40! ( åpnet en side i photoshop og dro opp sortpunktet i levels for å prøve å matche printen)

Man ser også rasteret i både bilder, logo og heldekkende farge. ( heldekkende fargen er lagt på i InDesign og har 100%opacity om noen lurer på det)

Riktig fargeprofil er også på både på skjerm og pdf.

Nå lurer jeg på om digitaltrykk rett og slett gir for sårlig kvalitet, eller om jeg/trykkeriet har gjort noe galt her? Har tidligere opplevd at ting blir noe mørkere men har aldri lagt merke til rasteret før..

Håper noen der ute kan svare meg på dette :)
medlem i 162 måneder
 

Re: Digital print - Rett og slett for dårlig kvalitet??

Innleggav ompopo » man 12.03.2012 3:07

Heisann :)

Nå kan ikke jeg uttale meg om det produktet du har mottat, men etter å ha jobbet på et digitalt trykkeri i snart 2.5 år selv kan jeg snakke litt generelt og om hvordan vi har det der jeg jobber.

Når det gjelder at brosjyren din er blitt mørkere enn det du ser på Eizo skjermen din kan være så enkelt som at trykkeriet sine maskiner bruker andre profiler enn det skjermen din er satt opp etter. Om du ikke har mottatt en skjermprofil fra dem kan du se hva som helst på din skjerm, men aldri være 100% sikker på hva du får. En annen ting er om de har flere printere. En printer trenger ikke å gi samme resultat som en annen, selv om den er kalibrert, vi har f.eks. en litt mindre printer som alltid gir trykk som er litt mørkere enn hovedmaskinen vår. Du ringe på trykkeriet og høre hvilke fargeprofiler maskinene deres helst vil ha. Vi arbeider f.eks. med Adobe RGB (1998) og FOGRA39 når vi arbeider, men printeren vår trykker det uansett hvilken profil eksterne filer leveres med.

Men når det gjelder heldekkende farge kan jeg bare nevne at her sliter digitalt trykk i motsetning til offset, men det har med hvordan trykkmaskinene påfører toner. Hos oss vil f.eks. alltid heldekkende farge (spesielt svart) ha striper i seg, men dette er noe vi ikke kan gjøre noe med uansett om vi vil eller ikke etter et visst nivå (selv om vi har en av de mest moderne trykkmaskinene i sin klasse på markedet).

Det var mine tanker :) Lykke til med videre trykking.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]