PDF fra CS5

PDF fra CS5

Innleggav heoks » tir 10.05.2011 11:44

I CS4 versjonen var det greit å printe postscriptfiler for så å trekke dem gjennom Distiller. Denne funksjonen finner jeg ikke lengre i CS5. Nå er det vel bare den rene eksportfunksjonen av pdf som gjelder (om jeg da ikke har oversett noe). Min erfaring fra tidligere versjoner av direkte eksport av pdf er heller dårlig. Trykkeriet vi bruker i Tyskland har heller ikke vært glad for den måten å produsere pdf'er på. Mitt spørsmål er da; Er direkte eksport av pdf'er fra CS5 blitt bedre enn hva tilfellet var i CS4?

Takker for svar :-)
medlem i 207 måneder
 

Re: PDF fra CS5

Innleggav EspenIrgens » tir 10.05.2011 13:53

Du får fortsatt opp PostScript® File i Print/General
medlem i 210 måneder
 

Re: PDF fra CS5

Innleggav heoks » tir 10.05.2011 14:02

Jepp, det får jeg, men jeg har ingen PPD filer :-(
medlem i 207 måneder
 

Re: PDF fra CS5

Innleggav åttitre » tir 10.05.2011 14:20

Når du skriver ren eksport av PDF. Du mener vel da at du kan velge mellom 5-6 forskjellige typer av PDF formatet når du eksporterer. Om ikke anbefaler jeg deg å sette deg litt inn i de forskjellige valgene ved eksport av PDF så trykkeriet får en enkel jobb. En PDF er ikke en PDF for å sette det på spissen.

Kan også svare på at PDF har blitt bedre. Men det har det jo vært lenge om du ikke har noen spesielle jobber hvor du bruker postscriptdriveren til selve trykkmaskinen du bruker.

I ditt tilfelle kan du jo også høre om du kan få PS-driveren til trykkeriet så blir det hvertfall en godkjent fil. Men antar de kanskje sier nei når en slik driver kan koste opp mot 100.000,- ;) og ikke populært å distribuere.
medlem i 239 måneder
 

Re: PDF fra CS5

Innleggav heoks » tir 10.05.2011 14:29

Hei åttitre :-)

Har jobbet noen år nå etterhvert med pdf'er både på prepress i trykkeri og nå hvor jeg selv sender pdf'er til trykkeriet. Problemet tidligere har vært at en del fonter gjerne har oppført seg snålt når jeg eksporterte direkte. Derfor foretrakk jeg å kjøre dette via postscript. Jeg har fått tilsendt joboptions fra trykkeriet til ren eksport, men med knappe tidsfrister føler jeg meg tryggere om filen oppfører seg som den skal. Min bekymring var egentlig om eksport fra CS5 nå var stabil nok.

Jeg takker for svar jeg ;)
medlem i 207 måneder
 

Re: PDF fra CS5

Innleggav åttitre » tir 10.05.2011 15:00

Jeg sendte en katalog på 140 sider uten problemer som PDF. Ikke at det er en fasitt men hvertfall alt ble slik jeg ønsket. En sikker PDF som jeg ikke opplevde problemer med med tanke på eldre programvare er PDF/X-1a:2001.

Men litt avhengig om du vil flate ut elementer eller beholde lagene. Sikreste er kanskje å flate ut, men da kan du jo oppleve litt problemer med gjennomsiktighet o.l.

Du kan vel også bare skrive ut som PS ved å lage en egen PS skriver i OS X. Ligger hvertfall noen drivere der du kan bruke. Også ta den gjennom distiller.

Men det CS5 gjør er i grunn det samme, bare at du har et grafisk grensesnitt. Den lager PDF´n igjennom distiller den også :)

Lykke til da :)
medlem i 239 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]