Plakat i Pop Art stil

Plakat i Pop Art stil

Innleggav DanielBN » tor 03.02.2011 17:58

Fikk utlevert en skoleoppgave for ett par uker siden, som gikk ut på å lage en plakat i pop art stilen. Jeg valgte en festival som heter "kalottspel", hvor det kommer artister og spiller folkemusikk osv. Jeg tok også oppgaven som om det hva noe som skulle bli brukt, altså valgte noe som skjer i den moderne tid, og ikke noe som skjedde på 60-tallet hvor pop art hva på sitt sterkeste.

Selv beskriver jeg stilarten som dette:
Ofte stiliserte bilder/objekter, med få farger(ofte sterke). Bruk av ting du finner i hverdagslivet eller populære bilder du finner i media. Skifte farger på ekte foto er også vanlig.

Det hva ikke så lett å treffe disse kjennetegnene ettersom at det hva en hendelse som skjer i moderne tid, men med et tema tatt fra gamledager. Jeg valgte derfor å lage en litt mer moderne vri på stilen, og bruke graderte farger. Dette hva aldri brukt i denne tiden(60-70 tallet) på grunn av silketrykket som gjorde at man ikke hadde muligheter til graderinger.

Derfor ble bildene lite lik dem Andy Warhola lagde(og andre pop art kunstnere), og gjorde at dem fikk ett mer retro/postmodernistisk preg på seg istedenfor. Men tingen er at jeg har gått etter mange av kjennetegnene til pop art, og lurer derfor på om det er feil av læreren og si at jeg må lage en ny plakat. Begrunnelse av at jeg ikke traff stilarten?

Første bilde har jeg brukt "soria moria" maleriet, som er ett ganske kjent maleri.
http://thedwolf.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d38p6uf

Det andre har jeg brukt en fele som er stilisert.(Første bilde som jeg i hovedsak leverte inn)
http://thedwolf.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d38p63f
medlem i 158 måneder
 

Re: Plakat i Pop Art stil

Innleggav skrukketroll » lør 05.02.2011 23:29

Definitivt ikke pop art. Ser enkelte forsøk på likheter, men det ser mer ut som et forsøk på en stil fra de siste fem åra (sett litt for mange photoshop tutorials?). Flares/stjerneeffekt er ikke spesielt pop art.
Studer stilen mer,tenk overdrevent tegneserie f.eks. Ditt ser digitalt ut, mens pop art imiterer/parodierer raster - som jo kan sies å være selve symbolet på det trykte. Du har noen prikker der, men de ser mer ut som bobler enn raster.
Poenget med faget høres ut å være at man skal lære forskjellige stiler, klarer du å vise det så har du bestått, klarer du samtidig å lage noe som appellerer til målgruppa og kommunisere hva det dreier seg om (i dette tilfelle kombinere folkemusikktradisjonen og pop art-stilen) så får du nok noen ekstra poeng. Det med at du gir det en moderne vri er nok ikke det som appellerer mest til folkemusikkfolket uansett.

Lykke til! :-)
medlem i 182 måneder
 

Re: Plakat i Pop Art stil

Innleggav DanielBN » søn 06.02.2011 16:51

skrukketroll skrev:Definitivt ikke pop art. Ser enkelte forsøk på likheter, men det ser mer ut som et forsøk på en stil fra de siste fem åra (sett litt for mange photoshop tutorials?). Flares/stjerneeffekt er ikke spesielt pop art.
Studer stilen mer,tenk overdrevent tegneserie f.eks. Ditt ser digitalt ut, mens pop art imiterer/parodierer raster - som jo kan sies å være selve symbolet på det trykte. Du har noen prikker der, men de ser mer ut som bobler enn raster.
Poenget med faget høres ut å være at man skal lære forskjellige stiler, klarer du å vise det så har du bestått, klarer du samtidig å lage noe som appellerer til målgruppa og kommunisere hva det dreier seg om (i dette tilfelle kombinere folkemusikktradisjonen og pop art-stilen) så får du nok noen ekstra poeng. Det med at du gir det en moderne vri er nok ikke det som appellerer mest til folkemusikkfolket uansett.

Lykke til! :-)


Tenkte meg det. Lagde derfor en ny versjon, noe mer lignende pop art?
http://thedwolf.deviantart.com/art/Kalottspel-3-196401484
medlem i 158 måneder
 

Re: Plakat i Pop Art stil

Innleggav skrukketroll » søn 06.02.2011 20:51

Ja, det var mer "riktig" stil. Er ikke helt sikkert på skrifttypen, har ikke nok særpreg tenker jeg - men sier ikke at den nødvendigvis er feil for perioden.
Jeg ville kanskje prøvd ut noe mønster i bakgrunn også - folkemusikk har jo så mye liv, og det kommer ikke så godt fram. Bør det være noe mer informasjon på plakaten? Artister, billettinfo, sponsorer, webadresse...?

Ellers ser formatet litt rart ut - sier ikke at det er feil, men det er lurt å holde seg til standardstørrelser. Ofte av økonomiske og praktiske grunner. Bare et tips.

Litt pirk helt til slutt:
Dato skrives med punktum og det skal være tankestrek (som er lengre enn bindestreken) og ikke bindestrek mellom tidspunkter. Så det blir 10.–14. august.

Sier ikke at jeg sitter med svarene, men det kan være lurt å tenke igjennom disse tingene, og ikke minst begrunne avgjørelser du tar.
medlem i 182 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]