Starte eget foretak

Starte eget foretak

Innleggav asmaan » tir 18.01.2011 21:30

Hei :-)

Jeg leker med tanken om å starte et enkeltpersonforetak, og ønsker å gjøre en grundig research før jeg evt. gjør alvor av planene. Håper da på en tilbakemelding om dette er bærekraftig eller ikke.

-Jeg har noe utdanning innen dtp, og har arbeidserfaring innen redaksjonell design og ombrekking, og er en relativt dyktig fotograf (publikasjoner og utstillinger) innen det meste av fotografi.

-Jeg ønsker å tilby det meste innen grafisk design og fotografi, med to store unntak: Frihåndstegning (behersker overhodet ikke) og studiofotografi (kan lære).

-Arbeidsplassen vil i første omgang være hjemmefra (velegnet kontor i anneks), og alt av utstyr og god nettside for bedriften vil selvsagt være på plass. Læreviljen for bedriftshåndtering er svært høy, så dette anser jeg heller ikke som et problem.

Mine bekymringer er først og fremst markedet. Jeg trenger en form for markedsanalyse, og/eller formeninger om dette er utopisk eller ikke.

Noen tanker?
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Knesaren » tir 18.01.2011 22:00

Don't give up you day job!

Bra plan du har og gå får den! Skal du inn i markedet/bransjen bør du ha en jobb som skaffer deg nok penger til livets opphold. Jobb for å bygge deg opp et rykte/navn i markedet. Kanskje du må ta noen kunder uten penger og jobbe gratis for dem for å få deg en god CV.

Husk at regninger skal betales. Lindorf står på døren hvis du mangler cash...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Aarseth » ons 19.01.2011 14:57

Ingen dum idè. Det virker som om du er motivert for dette og det er ingen grunn til å la være så lenge det er godt gjennomtenkt.

Men som Knesaren sier er kontakter og kunder viktig, og om du har et nettverk og kunder fra tidligere jobber/kurs etc. som du kan ta med deg, vil det gjøre en evt. oppstart enklere. Kanskje finner du ut allerede her at det kan lønne seg å vente noen år til med å bli sin egen sjef, slik at du kan bygge opp den kundegruppen som vil følge deg videre.

Du gjør det veldig lurt i å foreta en analyse av markedet før du tar den endelige avgjørelsen. Men før det bør du kanskje sette deg opp en forretningsplan hvor du bl.a. gjør deg selv oppmerksom på hva du skal tilby og hvordan du skal tilby tjenestene til kundene.

En markedsanalyse kan variere i utforming og størrelse, men jo mer arbeid du legger i den jo mer oversikt og kunnskap vil du få, og du vil da finne ut om det vil lønne seg med et eget foretak. En markedsanalyse handler bl.a. om å analysere din lokasjon, kundegrupper, behov, markedsstørrelse, markedsføring og konkurrenter+++

Dette er veldig kort fortalt, mn var forhpentligvis noe til hjelp. Jeg anbefaler deg å ta en tur innom http://www.etablerer.no/ . Her er det en del råd å få (gratis nettkurs) for de som ønker å starte for seg selv, samtidig som du finner informasjon rundt hvilken økonomisk støtte nyetableringer i Norge har tilgang på.

Lykke til. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » ons 19.01.2011 21:05

Takk for god tilbakemelding, begge to :-)

Jeg bør absolutt ha en form for inntektsbuffer, da en etablering kan ta tid rent økonomisk (eller ikke fungere). Jeg er imidlertid et offer for finanskrisen og står for tiden uten arbeid, så dette blir definitivt en utfordring. Nettverket er også nokså begrenset, da jeg er relativt nyinnflyttet til østlandet...

Har dere forresten konkrete tips til hvordan jeg skal foreta en markedsanalyse i denne bransjen? Marked, etterspørsel, etc.?
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Knesaren » ons 19.01.2011 21:30

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg delt tiden min i to. Brukt mye tid på å ringe og oppsøke bedrifter (epost er ofte masete) og fortalt om hva du tilbyr. Resten av tiden hadde jeg brukt på å lage CV.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » ons 19.01.2011 21:50

Knesaren skrev:Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg delt tiden min i to. Brukt mye tid på å ringe og oppsøke bedrifter (epost er ofte masete) og fortalt om hva du tilbyr. Resten av tiden hadde jeg brukt på å lage CV.


Tenker du på etter at foretaket er etablert? Jeg føler det blir litt spesielt å ta kontakt med bedrifter (i teorien alle bedrifter, da grafiske tjenester er rettet mot absolutt alle?) før jeg i det hele tatt er i gang. CV-arbeid er nok også fornuftig, da en jobb i tillegg gir en inntekstssikring (selv om jeg egentlig ikke er interessert, og ønsker å arbeide fullt med bedriften).
Takk for alle tips, forresten :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Knesaren » ons 19.01.2011 22:44

Det er gratis OG enkelt å registrere seg på brreg.no
Da har du et firma...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » ons 19.01.2011 22:46

Knesaren skrev:Det er gratis OG enkelt å registrere seg på brreg.no
Da har du et firma...

Sant, men mye å sette seg inn i iht. offentlige forpliktelser, skatt, etc.
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Knesaren » ons 19.01.2011 23:17

Hvis du ikke eier økonomisk disiplin MÅ du få noen til å ta den "farlige" delen for deg. Jeg har alltid satt av 50% av fakturere beløp (eks. mva) og brukt det for å betale skatt.
Jeg har alltid satt opp forventet inntekt som 0 i forhold til staten og betalt alt som baksmell. Derfor satt jeg av 50%.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » tor 20.01.2011 0:09

Knesaren skrev:Hvis du ikke eier økonomisk disiplin MÅ du få noen til å ta den "farlige" delen for deg. Jeg har alltid satt av 50% av fakturere beløp (eks. mva) og brukt det for å betale skatt.
Jeg har alltid satt opp forventet inntekt som 0 i forhold til staten og betalt alt som baksmell. Derfor satt jeg av 50%.

Hm, skal definitivt vurderes. Jeg er nærmest pedant hva generell disiplin og ryddighet angår, så det tror jeg skal gå bra. Det må imidlertid læres, dog.
Takk, nok en gang :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Fenalaar » ons 26.01.2011 16:50

Sånn apropos: Hvis dette er noe du skal ha som biinntekt er enkeltpersonsforetak greit.

Hvis du skal leve av det, er imidlertid saken en annen.

Husk på at denne bransjen er ekstremt konkurranseutsatt, og at det er en sjanse for at du en eller annen gang går på en smell (økonomisk eller helsemessig) som kan bringe deg i kne. Da innebærer et enkeltpersonsforetak følgende:

- Du har ikke rett til arbeidsledighetstrygd, om du må legge ned eller velger å legge ned.
- Du har ikke rett på sykepenger, uten at du betaler en dyr forsikring. Dvs etter en måned kan du heve 66% av lønn (definert som bedriftens overskudd), men da for en begrenset periode.
- Du har ikke rett på feriepenger (dvs du må sette de av selv. Det må du forrsåvidt gjøre i et AS også)
- Du står personlig ansvarlig for all gjeld og alle krav som ligger mot bedriften, selv om bedriften blir nedlagt.
- Er du syk en dag = ingen inntekt den dagen!
- Tar du ferie = ingen inntekt i den perioden (gjelder for alle bedrifter med en person, uansett hvordan de er organisert).
- Den største smellen er hvis bedriften hangler, og du ikke får satt av penger, og velger å legge ned. Så kommer skattekrav og momskrav (i etterskudd), som du da ikke har mulighet til å dekke inn. Det er mange som sliter i årevis med dette etter å ha drevet for seg selv.

En ting er at du kan gå på en økonomisk smell med et enkeltpersonforetak, men det er et voldsomt sjansespill ved sykdom, som alle kan bli utsatt for.

Jeg ville gått for et NUF http://no.wikipedia.org/wiki/NUF

Johan-Kr
medlem i 208 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » ons 26.01.2011 20:54

Fenalaar skrev:- Den største smellen er hvis bedriften hangler, og du ikke får satt av penger, og velger å legge ned. Så kommer skattekrav og momskrav (i etterskudd), som du da ikke har mulighet til å dekke inn. Det er mange som sliter i årevis med dette etter å ha drevet for seg selv.

Nå har jeg ikke rukket å sette meg grundig inn i dette, men holdes ikke slike beløper av hvert prosjekt, slik at ikke en unngår uventede statlige krav?
En ting er at du kan gå på en økonomisk smell med et enkeltpersonforetak, men det er et voldsomt sjansespill ved sykdom, som alle kan bli utsatt for.

Jeg ville gått for et NUF http://no.wikipedia.org/wiki/NUF

Dette blir sannsynligvis min primærinntekt, men jeg synes ulempene med NUF blir for store.

Uansett, mange takk for tilbakemeldingen og tips! :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Lindissima » tor 27.01.2011 22:57

Hei.

Jeg er selv selvstendig næringsdrivende innen grafisk design. jeg er så heldig at jeg har min egen kundeportefølge, men nok om det. Mht. NUF er det en billig løsning fremfor et AS som krever kr. 100 000,- i egenkapital. Ulempen med NUF er at veldig mange anser dette for å være useriøse aktører som benytter denne billige formen - istedet for et AS. Dvs at du har de samme rettigheter som i et AS, så godt som men du skal kanskje bare inn med kr. 5-6000,-. Har vært noen konkursryttere i NUF sammenheng, så det er muligens derfor.... Vel, kanskje ikke så interessant dette.

Ha lykke til, men et godt råd er at i begynnelsen har du denne desugn-jobben som en bi-inntekt, og ser hvordan det går - så kan du kanskje til sist jobbe med design jobben på heltid, når du ser at oppdragene kommer inn og at det er litt forutsigbarhet i inntektene dine:-)

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav Knesaren » fre 28.01.2011 8:55

Hørte snakk om at AS skulle ned til 30.000 i oppstartskapital. Om dette var politikerløgn eller ei vet jeg ikke...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Starte eget foretak

Innleggav asmaan » fre 28.01.2011 12:56

Lindissima skrev:Ha lykke til, men et godt råd er at i begynnelsen har du denne desugn-jobben som en bi-inntekt, og ser hvordan det går - så kan du kanskje til sist jobbe med design jobben på heltid, når du ser at oppdragene kommer inn og at det er litt forutsigbarhet i inntektene dine:-)

Takk for gode råd! :-)
medlem i 220 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron