Art direction - noen som jobber med det her?

Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav mmoland » søn 17.10.2010 3:17

Heisann. Jeg ville bli grafisk designer, og gikk førsteåret Noroff. Fant fort ut at grafisk designer kan jeg se langt etter. Jeg har idéene, men jeg er ikke teknisk flink nok til å greie og gjennomføre det jeg vil lage. Lærerne mine anbefalte meg å heller følge art direction. Jeg har en tendens til å ende opp som gruppeleder når det er gruppearbeid og vil si at jeg trives mye bedre i den rollen enn i designrollen.

Men hvordan er egentlig en art directors hverdag? Er det noen ADs her? Hvilken bransje jobber du i?

Takker for alle svar :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav skrukketroll » søn 17.10.2010 19:10

Ville gått inn på noe med en god del markedsføring i var jeg deg.
Kjenner ikke AD-yrket så godt, men ofte er det designere som har noen år på baken.
medlem i 181 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav mmoland » man 18.10.2010 23:45

Nåja, siden Westerdals har egen AD-linje tviler jeg på at de fleste AD er designere... Dessuten finnes AD i alle bransjer: Grafisk design, foto, TV, film, magasiner/aviser...

Hva mener du med gått inn på noe med en god del markedsføring?
medlem i 198 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav EspenIrgens » tir 19.10.2010 23:09

Med en del erfaring fra byrå og freelance - flere AD'er kan ikke tegne overhodet. Hvis det er det du tenker på med det tekniske. Det som gjerne kreves er at AD er i stand til å lage en slags grovskisser, finne bilder & kommunisere idéen til designer/ad-assistent. En slik idé skal gjerne være solgt inn til kunde før produksjonskonstnader med ferdigstillelse påløper - så en AD bør være i stand til å fomidle tankene slik at både kunde og utvikler ser dem for seg.
Videre være en slik gruppeleder at det er trivelig & intuitivt å jobbe for vedkommende. ;)

Jeg ville prøvd å ta en prat med noen av faglederne på Westerdals. De er hyggelige, og vil sannsynligvis finne tid til å se på det du har gjort så langt, høre på hvor du føler at du er, og gi deg råd om deres skole er noe for deg. Sannsynligvis har de tanker om hva du bør vurdere hvis det direkte kreative ikke er i dine gener.

Lykke til.
medlem i 210 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav mmoland » ons 20.10.2010 0:15

Takk for godt svar! Kreativ er jeg, det er det ingen tvil om. Men teknisk flink i Photoshop, Indesign osv... Not so much. Jeg vet hvordan jeg skal bruke alt, men det blir bare ikke pent. Konsepter, idéer og lederrollen er mye mer meg.

Jeg skal snakke med de på Westerdals, men jeg ville også gjerne ha noen tanker fra de som jobber innenfor det, ikke bare de som prøver å rekruttere studenter.. Hehe.
medlem i 198 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav EspenIrgens » ons 20.10.2010 0:30

Hehe - jeg har intet direkte samarbeid med Westerdals. Eller Norges Kreative Fagskole for den saks skyld. Den sistes studie i MacDesign, var, i all beskjedenhet, et svært solid studium innen opplæring i Adobe programvare rettet mot trykksakproduksjon. Hvordan det er i dag, vet jeg ingen ting om.

Det kan være at du får bedre svar på dine spørsmål på kreativforum.no
medlem i 210 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav mmoland » tor 21.10.2010 22:45

Nei, jeg mente ikke at du hadde noe med Westerdals å gjøre! Jeg siktet til forslaget ditt om å ta kontakt med studieveilederne der :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav EspenIrgens » tor 21.10.2010 23:29

Skjønner. Min misforståelse.
Siden det ofte er en generell ide at det er ganske vanskelig å komme inn på WSOC har jeg oppfattet det slik at deres rådgivere er mer interessert i reel rådgivning fremfor «hard sell», enn å få en haug ukvalifiserte søknader å behandle.
medlem i 210 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav skrukketroll » fre 22.10.2010 21:56

Mente bare at du er nødt til å ha kunnskaper om markedsføring, da det er det du kommer til å jobbe med, enten direkte eller via andre, hvis du ser for deg å jobbe i et byrå.
medlem i 181 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav Astronaut » man 01.11.2010 11:41

Hei.
Dette kan jeg ørlitegranne om, etter 16 år som AD :)
Dersom du ønsker å gå den retningen finnes det i realiteten bare ett utdanningsalternativ i Norge, og det er Westerdals. De fleste AD'er som er utdannet i Norge kommer derfra. Andre alternativer er Central Saint Martins i London, og en haug med andre skoler rundt om i verden.
En AD bør ha en mengde egenskaper, og de fleste er ikke tekniske. Du bør være god på idé, helhet, medie, media, konsept osv. I tillegg bør du ha øye for god design, bra foto, uten at du dermed trenger å være designer eller fotograf. Du bør beherske flere medier (print, web, radio, film), og vite hvordan man kommuniserer i disse mediene.
De beste AD'ene er ikke nødvendigvis de som har en hysterisk morsom helside i Dagbladet, det er heller de som finner en effektiv kommunikasjonsplatform som ivaretar merkevaren gjennom flere medier, og over lang tid. Du bør lese deg opp på merkevarebygging, og helst litt historie. Se på gamle travere som Bill Burnbach, David Ogilvy m.fl. og sist men ikke minst: Se på Mad Men. Det er en tøyseserie, men faget tar de på alvor.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav Moooooorten » ons 03.11.2010 23:02

Jeg gikk ut av Westerdals i fjor, og jobber nå som AD i USA, så har erfaring fra begge sider i nyere tid.

Westerdals er og forblir den eneste utdanningen du kan gå om du vil jobbe med reklame. Har fulgt med NKF de siste årene og trodde vel i starten at de kunne bli en reell utfordrer, som sikkert hadde vært sunt både for Westerdals og reklamebransjen i Norge generelt, men desverre holder ikke NKF studentene mål.

Etter min erfaring jobber det ingen som har gått reklame på NKF i noen av de større byråene i Norge. De siste 3 årene har de til sammenligning ansatt sikkert 20 team fra Westerdals.

Det er også en god del som går på Westerdals og aldri får noen jobb etterpå. Det er tøft både på hvor mye tid du bruker der, og miljøet kan være hardt for mange. Poenget er vel at det er liten vits å gå der om du ikke er villig til å jobbe ræva av deg i tre år.

Jeg er også i helt samme situasjon som deg når det gjelder kvalifikasjoner. Jeg er sterk i idè men bare helt ok på teknisk gjennomføring. Jeg har gradvis blitt flinkere og flinkere i dette, men det er et valg jeg har tatt selv da jeg ikke liker å jobbe med det tekniske, jeg syntes det er gørr kjedelig. Uansett er det vanskelig å lure seg unna det helt i arbeidslivet, så på Westerdals er det en fin balanse der du lærer litt etter litt, og har muligheten til å melde deg på kurs om du ønsker. Uansett, Westerdals passer PERFEKT for deg og dine ferdigheter. Jobb yrket er egentlig litt det samme her i USA i hvertfall, mye idè, men også desverre en del tid går til å lage skisser til presentasjon osv.

Som tidligere nevnt er det mulig å gå til en hel rekke andre bransjer også, film, magasiner, teater etc etc. Westerdals er flinke på reklame og magasiner. Utenfor de områdene, blir de litt lettvektere.



Det er også en mange skoler i utlandet som er veldig bra. Westerdals er uten tvil en knallgod skole, men jeg angret litt på at jeg ikke brukte studietiden min i utlandet. Berghs er kåret til verdens beste skole to år på rad i reklamefestivalen i Cannes. Westerdals er faktisk den 10. beste reklameskolen i verden i følge Young Guns.

Miami Ad School har flere skoler rundt i verden. De beste ligger i Hamburg og Miami.

Boulder University har en knallbra reklame linje.

Creative Circus i Atlanta, GA, har et bra program. Dog ikke det aller beste i USA.

Hyper Island i sStoxkholm og Karlskrona er også superbra, men jeg personlig syntes de mangler litt på ideene på den skolen. Derimot er du så og si garantert en tryg framtid i bransjen, ettersom det er hungersnød for interaktive talenter.

School of Visual Arts i New York City er veldig veldig bra. Kjenner fler som har gått der, og jobber med et par av de. De vinner masse priser i alle award show, og de fleste får jobb etterpå. OGså ligger det jo i New York City i East Village - kan vanskelig slåes av verken NKF i kirkegata eller Westerdals i pølsefabrikken. :)

Opptaksprøvene på Berghs og Westerdals er kjent for å være tøffe. Miami Ad School handler mer om penger. Det er dyrt, men kan absolutt være verdt det om du jobber hardt.

På School of Visual Arts må du ta en engelsk test og sende en portfolio for å komme inn. Hvis du drar på en av SVAs portfolio dager, får du godkjenning med en gang på om du kom inn eller ikke, og kan bare ta engelsk testen.


Sjekk gjerne ut min portefolio på http://www.morten-halvorsen.com, der kan du se litt åssen ting jeg jobber med.


Håper dette hjelper!
medlem i 161 måneder
 

Re: Art direction - noen som jobber med det her?

Innleggav mmoland » tor 09.12.2010 14:22

Sent svar fra meg her... Men TUSEN takk for veldig gode innlegg, Moooooorten og Austronaut! Dere har gjort meg kjempemotivert nå :)

Studere i utlandet er dessverre uaktuelt for meg; jeg har en mann som holder på å bygge seg en susende karriere her i Norge og er ikke villig til å reise fra ham i tre år :/ Selv om jeg gjerne skulle gått Central Saint Martins, har vært der på omvisning og FOR et sted...!
medlem i 198 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]