Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Innleggav mac_Lars » fre 09.04.2010 0:00

Heisann!

Litt ny på dette forumet så jeg unnskylder hvis jeg har postet den i feil kategori! :(

Uansett, her er greia:
Jeg skal printe noen t-skjorter til en gjeng av meg, og det er i hovedsak tre figurer i hvitt som skal være bak noe skrift. Jeg fikk laget en fil i PS der jeg tok gjennomsiktig bakgrunn på det "underste" laget og lagret dette i en png-fil.
Når jeg snakket med de jeg skal trykke skjortene mine hos sa de at de ikke tok png filer. Jeg kunne bare ha .ai eller .pdf filer. Problemet med disse er at jeg ikke får noen gjennomsiktig bakgrunn!
er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? hvis det er ønskelig kan jeg gjerne legge ved png fila, hvis det er uklart hva jeg mener :)

På forhånd takk!

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Innleggav taG » fre 09.04.2010 0:09

De som trykker, trykker bare fargene. Dvs. alt som er hvitt er "gjennomsiktig". Det vanligste formatet for oversending til trykk er pdf.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Innleggav mac_Lars » fre 09.04.2010 0:12

Okei, herlig!
Men betyr det også at de hvite figurene min ikke vil synes? de har null omriss..
sjekk ut bildet hvis jeg er litt uklar!
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Innleggav taG » fre 09.04.2010 0:21

Konklusjonen din er riktig. Om du skal bruke hvitt som en trykkfarge må denne defineres som en spot-farge/spesialfarge i illustrator. Husk da også å angi den nye "Hvit"-fargen på elementene som skal trykkes med hvit trykkfarge. Du bør da også sjekke pdf'en etter eksport at "farge-platen" for hvit har blitt eksportert.

Husk også å gjøre dokumentet ditt til et CMYK-dokument og pass på at det sorte kun inneholder farge i K-kanalen. Om du sender jobben over som RGB blir det bare søl.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Logo med gjennomsiktig bakgrunn i Illustrator?

Innleggav mac_Lars » fre 09.04.2010 1:24

Da takker jeg masse for hjelpen, det reddet meg virkelig! :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron