Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Innleggav bjornm » lør 06.02.2010 17:03

Hei!
Prøver å endre opacity på en overskrift i indesign. Saken er at jeg gjerne vil at "stroke" fortsatt skal være synlig, mens "fill" skal bli noe gjennomsiktig. Jeg vet at indesign har en funksjon hvor man kan velge om man vil justere gjennomsiktigheten på hele objektet eller bare på stroke eller fill. Jeg får dette til å fungere på vanlige shapes, men ikke på tekst. Må man evt. gjøre om til outlines før man kan justere eller er det noen innstillinger jeg har feil? Har sett en av adobes egne filmer om dette og der gjøres det uten problemer, men jeg får kun justert opacity på hele teksten, og får ingen respons når jeg justerer stroke eller fill. Noen som kjenner til dette?
medlem i 178 måneder
 

Re: Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Innleggav Lindissima » søn 07.02.2010 17:21

Litt juks er vel lov????
Jeg hadde ingen anelse om at man kunne velge slik du beskriver?

Men i alle tilfelle, jeg har da satt ned opasiteten på hele layeret og fått den transparenten jeg ønsker, duplisert det, og på det dupliserte layeret - tatt vekk "fillet" og beholdt stroken, og da satt opp opasiteten til 100% på denne (stroken)- vips så har du resultatet du ønsker! 8-)

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Innleggav bjornm » man 08.02.2010 3:09

Trekker tilbake det jeg sa om at adobe demonstrerer dette i en tutorial. Man kan ha separate effekter for tekstboksen, men ikke på teksten i seg selv. Virker mer eller mindre umulig å justere gjennomsiktigheten kun for "fill", mens "stroke" blir værende.
Har prøvd litt forskjellig og hadde håpet at ved å lage "outlines" kunne jeg behandlet teksten som et vanlig objekt med stroke og fill. Men da møter jeg selvfølgelig en bug som gjør at stroke legger seg på insiden i "åpne bokstaver" (f.eks a og e) og ødelegger selv om jeg velger å stroke på utsiden :-/ Prøvde ideen din med å lage dobbelt lag også,
men når man fjernet fyllet i stroket tekst, trekker stroken litt inn mot midten og da ser det ikke så bra ut lenger. Men ellers takk for tipset:)
medlem i 178 måneder
 

Re: Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Innleggav EspenIrgens » man 08.02.2010 9:46

Lag overskriften i Illustrator?
medlem i 209 måneder
 

Re: Gjennomsiktighet på tekst i InDesign CS4

Innleggav bjornm » tir 09.02.2010 23:40

Det endte opp med illustrator gitt. Burde jeg selvfølgelig tenkt på tidligere ;)
medlem i 178 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron