Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Innleggav Regnbue » fre 05.02.2010 13:48

Jeg tegner for tiden et arrangementskart. Først tegnet jeg hele kartet i farger i Illustrator, neste steg var å gjøre de delene av kartet som var utenfor arrangementsområdet til gråtoner.

Jeg åpnet dermed .ai filen som et smart object i photoshop, og la på et adjustment layer som var desatureted (gråtoner). Jeg satte laget til "invert" og malte det på der kartet skulle være i gråtoner.

Neste steg er å få det tilbake i Illustrator for å legge til tekst og symboler, men det er altså her problemet oppstår. Hvordan skal jeg få det til uten å miste kvalitet? Har prøvd å "place" .psd filen i Illustrator, men alt blir pixelert og stygt når man zoomer litt inn.

Vet noen hvordan man bør gjøre dette? Eller hvor jeg har gjort noe feil?
:)
medlem i 182 måneder
 

Re: Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Innleggav EspenIrgens » fre 05.02.2010 15:40

Er det slik å forstå at du har åpnet et foto eller annen bitmap i Illustrator, og tegnet kartet oppå dette?
I Illustrator kan du legge et svart objekt over feltene som skal ha gråtoner, og sette Blend mode på Transparency-panelet til Hue, Saturation eller Color. Da slipper du å gå via Photoshop.
medlem i 209 måneder
 

Re: Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Innleggav Regnbue » fre 05.02.2010 15:53

Kartet fra illustrator er i vektor, tegnet fra bunnen av. Hadde referansebilde selvfølgelig, men det er jo ikke med.

Er klar over denne muligheten, men ble ikke like fornøyd med de gråtonene som jeg ble med de i Photoshop. Men takk for tipset :)

Men det skal vel være mulig å jobbe non-destruktivt via begge programmene? trodde det var det smart-objects var til for?
medlem i 182 måneder
 

Re: Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Innleggav EspenIrgens » fre 05.02.2010 16:20

Smart Objects er smarte i den forstand at de bl.a. kan skaleres uten tap av kvalitet, eller redigeres i kildeprogrammet. De kan også brukes omtrent som Symboler i Illustrator. Utfordringen er vel at Photoshop ikke arkiverer vektorgrafikken på en slik måte at det kan brukes videre i Illustrator. Det er heller ikke mulig å eksportere Smart Objects som paths.

Jeg ville forsøkt å holde meg til Illustrator så langt mulig til prosjektet du beskriver. Hvis tonene ikke blir riktige, forsøk å lage en kopi av det grå objektet og prøv deg frem med andre blend modes og transparency-innstillinger. Kanskje du kommer nærmere det du ønsker.
medlem i 209 måneder
 

Re: Jobbe fra Illustrator til PS og tilbake igjen

Innleggav Regnbue » fre 05.02.2010 16:22

ok, takk for hjelpen :)
medlem i 182 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]